دوره 4، شماره 3 - ( 9-1397 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 26-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahed Zahedani S S. Psychological and Sociological Principles of Good and Bad on the Basics of Quranic Concepts (A New Approach to Islamic Social Science). فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2018; 4 (3) :7-26
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-91-fa.html
زاهد زاهدانی سید سعید. مبانی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی معروف و منکر با استناد به مفاهیم قرآنی (طرحی نو در جهت تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی). فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1397; 4 (3) :7-26

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-91-fa.html


دانشیار بخش جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز. ایران. شیراز.
چکیده:   (1690 مشاهده)
چکیده
در این مقاله با استفاده از اصول و مفاهیم مستخرج از قرآن کریم به تدوین مبانی جامعه‌شناختی و روان‌شناختی معروف و منکر پرداخته‌‌ایم. بدون شک هر علم اسلامی می‌باید مستند به قرآن کریم باشد. به‌عبارت‌دیگر، ملاک صحت‌اندیشمندان در تدوین علوم اسلامی، قرآن کریم است. معروف و منکرهای دینی از مقوله ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه اسلامی می‌باشند که یکی از موضوع‌های اصلی مورد مطالعه در رشته جامعه‌شناسی‌اند. این نوع از مطالعه به‌عنوان شیوه‌ای نو در جهت تولید علوم انسانی اسلامی برای نقد و بررسی‌اندیشمندان اسلامی ارائه می‌گردد. ابزار شناخت در قرآن کریم حس و عقل و قلب معرفی شده‌اند. حس، جمع‌آوری اطلاعات می‌کند؛ عقل، جمع‌بندی و تحلیل می‌کند؛ و قلب، باور می‌کند که بر اساس آن رفتار شکل می‌گیرد. شناخت معروف و منکر در طبیعت و فطرت انسان نهفته است و با انسان متولد می‌شود. ‌همان‌طور که می‌توانیم با امکانات فیزیکی چشم، رنگ‌ها را تشخیص دهیم و با این قدرت متولد می‌گردیم، قوه تمیزِ درست از غلط نیز با ما متولد می‌شود و می‌توانیم معروف و منکر واقعی را بشناسیم. اما در جریان اجتماعی شدن معروف و منکر‌های مشهور اجتماعی به‌تدریج خود را به انسان‌ها تحمیل می‌کنند و ای بسا که غالب بر قوه تمیز طبیعی یا به‌عبارتی فطری انسان‌ها شوند. اگر معروف و منکر‌های اجتماعی با معروف و منکر‌های فطری مطابق باشند، به‌راحتی این درک اجتماعی مورد تأیید هر فرد قرار می‌گیرد، اما اگر معروف و منکر اجتماعی با معروف و منکر فطری مطابق نباشد، به‌تدریج فرد خود را متقاعد می‌سازد تا همرنگ جامعه شود. اما هستند کسانی بیداردل که در چنین مواقعی همرنگ جامعه نشده و به ندای وجدان خود عمل می‌کنند. پیغمبران الهی برای تذکر معروف و منکر‌های حقیقی مبعوث می‌شوند و به تشخیص انسان‌های بیداردل کمک می‌نمایند. در این مقاله تلاش ما بر این است تا مکانیسم یا سازوکار رشد فردی را در جریان جامعه‌پذیری بیان کنیم و تعارضات و هماهنگی‌های معروف و منکر فردی یا فطری و اجتماعی را بیان داشته نحوه تعامل میان آنان را بیان داریم.
متن کامل [PDF 612 kb]   (421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1397/9/30

فهرست منابع
1. قرآن کریم. زاهد زاهداني، سيد سعيد، 1370، مباني روش تفكر اجتماعي دراسلام، تهران، انتشارات بهینه. زاهد، سيد سعيد ،1390، پژوهشنامه، مطالعات تطبیقی فرهنگ اسلام و ایران، كرمان، دانشگاه شهيد باهنر كرمان، صص 86 – 69. علامه طباطبائي، سيد محمد حسين (بي تا)، ترجمة تفسير الميزان، ترجمة سيد محمد باقر موسوي همداني، قم، مؤسسه مطبوعات دارالعلم. مطهري، مرتضي، 1358، آشنائي با علوم اسلامي منطق ، فلسفه، قم: انتشارات صدرا. مطهري، مرتضي، 1361، شناخت در قرآن، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي. مطهری، مرتضی، 1389، آشنائی با قرآن (1) شناخت قرآن، قم: انتشارات صدرا. مجله‌ها زاهد، سعید، 1384، در باب توسعه فرهنگی در ایران، راهبرد یاس، تهران: فصلنامه پژوهشی مؤسسه یاس، صص 92 – 81. زاهد، سعید، 1386، مهندسی فرهنگی در ایران، مجموعه مقالات اولین همایش ملی مهندسی فرهنگی، جلد سوم، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی، 20 و 21 دیماه 1385، صص 306 – 295.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق