TY - JOUR T1 - Analysis of Moral Education Methods Based on the Stages of Issuing Voluntary Action; from the Perspective of Mulla Sadra Shirazi TT - تحلیل روش‌‌های تربیت اخلاقی براساس مراحل صدور کنش اختیاری؛ از منظر ملاصدرا شیرازی JF - sccsr-frh JO - sccsr-frh VL - 7 IS - 2 UR - http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-315-fa.html Y1 - 2021 SP - 41 EP - 60 KW - Moral Education KW - Methods of Moral Education KW - Linear Pattern KW - Stages of Issuing a Action KW - Mulla Sadra. N2 - بحث از اخلاق و نهادینه‌کردن آن در جامعه همواره از دغدغه‌های اندیشمندان در حوزۀ اخلاق و تربیت بوده است؛ ازاین‌رو، تحتِ گرایشی جدید با عنوان تربیت اخلاقی، در مقام پاسخ به این دغدغه برآمدند. سؤال اصلی در پژوهش حاضر این است که از نگاه ملاصدرا، به‌عنوان یکی از فیلسوفان اسلامی برجسته، چه روش‌‌هایی در تربیت اخلاقی جاری می‌‌شود. این پرسش‌ را می‌توان به گونه‌های مختلفی پاسخ داد، اما در این مقاله، براساس «مراحل صدور کنش‌های اختیاری»، به این پرسش پاسخ داده می‌‌شود. البته ملاصدرا تعابیر مختلفی در مراحل صدور فعل انسان دارد ولی آنچه مشهور است، تبیینی شش‌مرحله‌‌ای است که طبق آن مراحل صدور فعل عبارت‌اند از: «تصور فعل»، «تصدیق به فایده»، «شوق»، «شوق مؤکد»، «اراده» و درنهایت «قوۀ محرکه». این تحقیق با روشی تحلیلی سعی دارد با توجه به عبارات ملاصدرا، روش‌‌های تربیت اخلاقی را ذیل هرکدام از مراحل صدور فعل بیان کند و در پایان هم به تحلیل و بررسی نگاه صدرا و بیان نقاط قوت و ضعف آن بپردازد. M3 ER -