دوره 3، شماره 1 - ( 3-1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 30-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghavi M R. Generating Basic Concepts: A Basic Step to Establishing Islamic Psychology. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2017; 3 (1) :7-30
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-53-fa.html
تقوی سیدمحمد‎رضا. تولید مفاهیم پایه: گامی اساسی برای تأسیس روان‎شناسی اسلامی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1396; 3 (1) :7-30

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-53-fa.html


استاد تمام روان‎شناسی بالینی دانشگاه شیراز، ایران، شیراز
چکیده:   (3043 مشاهده)
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، چگونگی تولید «مفاهیم پایه» به عنوان گامی اساسی در تأسیس روان‎شناسی اسلامی است. روش این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که با نگرشی توصیفی- تحلیلی به منابع دینی و دستاوردهای روان‎شناختی صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش بدین قرارند: 1. هر نظام‎واره فکری، «مفاهیم پایه» مختص به خود دارد که متناسب با اهداف و مبادی فلسفی همان نظام‎واره است؛ 2. یکی از گام‌های اساسی برای پاسخ به پرسش‎های تحقیقاتی، شناسایی مفاهیم تأثیرگذار و تبدیل آنها به «مفاهیم پایه» طی فرایندی مشخص است؛ 3. هر مفهوم پایه، دارای تعریف نظری و عملیاتی، مرزبندی با مفاهیم مشابه، قابلیت‌ها و ظرفیت‎های مشخص و مورد توافق متخصصان آن رشته است؛ 4. فراهم نمودن مجموعه‌ای از مفاهیم پایه، موجب بی‎نیاز شدن از به عاریت گرفتن مفاهیم پایه، از سایر نظام‎واره‎های علمی، برای تبیین پدیده‌ها می‌گردد؛ 5. از طریق کشف ارتباط بین مفاهیم پایه می‌توان به تبیین پدیده‌ها و/یا نظریه‎پردازی پرداخت. در نهایت، برای عملیاتی نمودن روش معرفی‎شده، سه مفهوم «تعلق»، «اخبات» و «شکرگزاری»، که به صورت بالقوه، قابلیت تبدیل شدن به «مفهوم پایه» در روان‎شناسی را دارند، به عنوان سه نمونه معرفی می‌شوند. نتیجه اینکه یکی از گام‌های اساسی برای تأسیس روان‎شناسی اسلامی، تولید «مفاهیم پایه» است.
متن کامل [PDF 533 kb]   (757 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1396/3/31

فهرست منابع
1. ایمان، محمدتقی، و کلاته ساداتی، احمد (1392). روش‎شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. بهمنی، سعید. (1395). مدل مفهومی نظریه‌پردازی قرآن‌بنیان با تکیه بر آراء شهید سیدمحمدباقر صدر، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، 17، 251-256. تقوی، سیدمحمدرضا (1395). گامی به سوی تأسیس دستگاه‎واره علوم انسانی اسلامی: مبانی نظری و مدل عملیاتی، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی. 66، 5-30. پارسانیا، حمید (1390). جهان‌های اجتماعی. قم: کتاب فردا. پارسانیا، حمید، و همکاران (1393). دلالت‌های نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی، اسلام و مطالعات اجتماعی، 2(1)، 23-48. پسندیده، عباس. (1396). روش مفهوم‌شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا، اخلاق وحیانی. 12، 67-96. جوادی آملی، عبدالله. (1387). مراحل اخلاق در قرآن. قم: نشر اسراء. حسینی الهاشمی، سیدمنیرالدین (1379). طبقه‎بندی آموزشی چگونگی اسلامی شدن مهندسی توسعه اجتماعی. قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی. خوانساری، محمد. (1394). منطق صوری. تهران: آگاه. دلاور، علی. (1374). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی. تهران: رشد. رمضانی، محمد و تقوی، سیدمحمدرضا (1393). اخبات، معیار زیربنایی در سنجش ایمان: مطالعه مقدماتی. مجموعه مقالات نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی. تهران: 31 اردیبهشت 1391. جلد 3، کمیسیون تخصصی کاربردی‎سازی علوم انسانی- اسلامی، ص279-305. شجاعی، زهره و همکاران (1394). پیش‎بینی علائم اختلالات روانی بر مبنای ایمان مذهبی و شکرگزاری، پژوهش در سلامت روان‎شناختی. 9 (3)، 43-54. صفایی حائری، علی (1385). اخبات. قم: انتشارات لیله القدر. طالب‎زاده، حمید (1389). نگاهی دیگر به ادراکات اعتباری، امکانی برای علوم انسانی، جاویدان خرد. 17. طالب‎زاده، سیدحمید و همکاران (1393). شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه اجتماعی علامه طباطبائی در پرتو مقایسه تطبیقی با فلسفه اجتماعی کانت، فصلنامه نظریه‌های های اجتماعی متفکران مسلمان، 4(1)، 29-63. طباطبائی، سیدمحمدحسین (1364). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دوم. طباطبائی، سیدمحمدحسین (1387). مجموعه رسائل علامه طباطبائی. به کوشش سیدهادی خسروشاهی. قم: بوستان کتاب. طباطبائی، فاطمه (1389). اراده از نگاه اهل عرفان. مجله متین. 15 و 16، 85-104. عمید، حسن (1376). فرهنگ عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر. کافی، مجید و جمشیدیها، غلامرضا (1391). مدل روش‌شناختی نظریه‌پردازی در علوم انسانی اسلامی، روش‎شناسی علوم انسانی. 72، 81-109. گودرزی، محمدعلی و همکاران (1393). ساخت و اعتبار یابی مقیاس شکرگزاری اسلامی- ایرانی در دانشجویان ایرانی، اصول بهداشت روانی. 16(2)، 120-129. مطهری، مرتضی (1364). مقدمه و پاورقی بر کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دوم. مظفر، محمدرضا (بی‎تا). أصول الفقه. جلد ‎1. قم: اسماعیلیان. چاپ پنجم. مک‎گوئیکان، اف. جی. (1377). روان‎شناسی آزمایشی: روش‎های تحقیق. ترجمه امیر خطیبی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. موسوی، سیدمهدی (1394). الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات آفتاب توسعه. موسوی، سیدمهدی (1391). بنیان‌های تولید علوم انسانی- اسلامی از منظر امام خمینی;، فصلنامه پژوهش‎های فرهنگی و اجتماعی. 1(1)، 11-17. مهدی‎یار، منصوره و همکاران (1396). ساخت و اعتباریابی مقیاس تعلقات دنیوی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 24، 467-484. میرباقری، محمدمهدی (1390). اخلاق حمیده (فایل صوتی). برگرفته از سایت: www.rasekhoon.net. تاریخ مشاهده: 28/10/1390. Tangney, J. P. et al (2004). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal of Personality. 72: 271-324.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق