دوره 2، شماره 1 - ( 3-1395 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 54-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghipour Far V. Introduction to the Role of Official System of Islamic Education and Training in Providing Human Resources. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2016; 2 (1) :25-54
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-29-fa.html
نقی پور فر ولی الله. "درآمدی بر نقش نظام رسمی تعلیم و تربیت اسلامی در تأمین منابع انسانی". فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1395; 2 (1) :25-54

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-29-fa.html


هیئت علمی دانشگاه قم
چکیده:   (2719 مشاهده)
چکیده
نظام تعلیم و تربیت رسمی در اسلام مبتنی بر مراحل رشد، 4 مقطع دارد که هر یک از این مقاطع شش و هفت‌ساله است؛ مقاطع شش‌ساله ناظر به تعلیم و تربیت دختران و مقاطع هفت‌ساله ناظر به تعلیم و تربیت پسران است. از مقطع شکل‌گیری نطفه تا شش و هفت‌سالگی، یک مقطع اساسی در این نظام تربیتی اسلامی است که متأسفانه در «سند تحول بنیادین» از آن غفلت شده است.
منابع انسانی قابل‌قبول سازمان‌ها، شخصیتی مرکب از دو هویت ارزشی و حرفه‌ای دارند. نظام تعلیم و تربیت رسمی اسلامی متکفل شکل‌گیری این دو هویت، در مقاطع چهارگانه مبتنی بر مراحل رشد است. مقطع اول و دوم، متکفل شکل‌گیری هویت ارزشی مبتنی بر محوریت موسیقی و محتوای قرآن کریم است. مقطع سوم، متکفل شکل‌گیری هویت حرفه‌ای خانواده‌محور و شغل‌محور برای بازار کار و زندگی خانوادگی است. مقطع چهارم، ناظر به تربیت نخبگان و گسترش مرزهای علم و تولید آن است.
متن کامل [PDF 1048 kb]   (532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1395/3/31

فهرست منابع
1. قرآن کریم. نهج‌البلاغه، سیدرضی. 1379. ترجمه محمد دشتی. قم. نشر مشرقین. بابایی(وزیر سابق آموزش و پرورش). 16/3/1394ش. تهران. مصاحبه با خبر گزاری فارس نیوز. بحرانی، سید هاشم. 1416ه.ق. البرهان فی تفسیر القرآن. قم. نشر بعثت. بحرانی، یوسف. 1423ه.ق. 2002 م. الدرر النجفیه من الملتقات الیوسفیه. بیروت. دار المصطفی لاحیاء التراث. کتاب مقدس، عهد عتیق. 1987م. انجمن پخش کتب مقدسه. حرّ عاملی، محمد بن حسن. 1403 ه.ق. وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة. تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی. بیروت. دار احیاء التراث العربی. چ5 . خبرگزاری ایسنا، 9/8/93 و 19/9/93،. خویی، سید ابوالقاسم موسوی. 1426ه ق. 2005 م. مصباح الفقاهه. قم. نشر احیاء آثار الامام الخویی. چ1. راوندی، سید فضل الله بن علی الحسینی.1337 ش. النوادر. قم. دار الحدیث. چ 1. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. 1390ش. تهران. دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. شهید ثانی، زین الدین بن علی العاملی. منیه المرید فی ادب المفید و المستفید. 1409 ه.ق.، قم. مکتب الاعلام الاسلامی. چ 1. صدوق، محمد بن علی بن الحسین بابویه قمی. 1361ش. معانی الاخبار. تحقیق علی اکبر غفاری. قم. النشر الاسلامی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. من لا یحضره الفقیه. تحقیق علی اکبر غفاری. قم. النشر الاسلامی. چ2. طبرسی، حسن بن فضل. 1392ق. مکارم الاخلاق. قم. نشر رضی. چ6. طبرسی، علی. مشکات الانوار فی غرر الاخبار. 1418 ه.ق. قم. دار الحدیث. چ 1. طوسی، محمد بن حسن بن علی. 1364ش. تهذیب الأحکام فی شرح المقنعه. تهران. دار الکتب الاسلامیه. چ2. فیض کاشانی، محمدمحسن. 1406. الوافی. اصفهان. دفتر مدرسه امام علی (ع). چ1. ـــــــــــــــــــــــــ. 1416 ه.ق. الصافی. تهران. مکتبه الصدر. چ 2. کلینی، محمد بن یعقوب. 1365. الکافی. تهران. دارالکتب الإسلامیه. لیثی واسطی، علی بن محمد. 1376 ش. عیون الحکم و المواعظ. قم. دارالحدیث. چ1. متقی هندی، متقی بن حسام الدین. 1409ق. کنزالعمال فی سنن الأقوال و الأفعال. بیروت. مؤسسه الرسالة. مجلسی، محمدباقر. 1403 ق. بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار ائمة الاطهار. بیروت. دار احیاء التراث العربی. محمدی ری‌شهری، محمد. 1367. میزان الحکمه. قم. مکتب الإعلام الاسلامی. چ2. مفید، محمد بن محمد بن نعمان. 1414 - 1993 م. الاختصاص. بیروت. دارالمفید. چ2. نقی‌پورفر، ولی‌الله. 1378. پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. قم. نشر اسوه. چ 3. ـــــــــــــــ. 1391. مقاله «جایگاه نهاد خانواده در سیاستگذاری نظام اسلامی». کتاب زن و خانواده. ج1. تهران. دبیرخانه نشست اندیشه‌های راهبردی. چ1. قرآن کریم. نهج‌البلاغه، سیدرضی. 1379. ترجمه محمد دشتی. قم. نشر مشرقین. بابایی(وزیر سابق آموزش و پرورش). 16/3/1394ش. تهران. مصاحبه با خبر گزاری فارس نیوز. بحرانی، سید هاشم. 1416ه.ق. البرهان فی تفسیر القرآن. قم. نشر بعثت. بحرانی، یوسف. 1423ه.ق. 2002 م. الدرر النجفیه من الملتقات الیوسفیه. بیروت. دار المصطفی لاحیاء التراث. کتاب مقدس، عهد عتیق. 1987م. انجمن پخش کتب مقدسه. حرّ عاملی، محمد بن حسن. 1403 ه.ق. وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة. تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی. بیروت. دار احیاء التراث العربی. چ5 . خبرگزاری ایسنا، 9/8/93 و 19/9/93،. خویی، سید ابوالقاسم موسوی. 1426ه ق. 2005 م. مصباح الفقاهه. قم. نشر احیاء آثار الامام الخویی. چ1. راوندی، سید فضل الله بن علی الحسینی.1337 ش. النوادر. قم. دار الحدیث. چ 1. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. 1390ش. تهران. دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. شهید ثانی، زین الدین بن علی العاملی. منیه المرید فی ادب المفید و المستفید. 1409 ه.ق.، قم. مکتب الاعلام الاسلامی. چ 1. صدوق، محمد بن علی بن الحسین بابویه قمی. 1361ش. معانی الاخبار. تحقیق علی اکبر غفاری. قم. النشر الاسلامی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. من لا یحضره الفقیه. تحقیق علی اکبر غفاری. قم. النشر الاسلامی. چ2. طبرسی، حسن بن فضل. 1392ق. مکارم الاخلاق. قم. نشر رضی. چ6. طبرسی، علی. مشکات الانوار فی غرر الاخبار. 1418 ه.ق. قم. دار الحدیث. چ 1. طوسی، محمد بن حسن بن علی. 1364ش. تهذیب الأحکام فی شرح المقنعه. تهران. دار الکتب الاسلامیه. چ2. فیض کاشانی، محمدمحسن. 1406. الوافی. اصفهان. دفتر مدرسه امام علی (ع). چ1. ـــــــــــــــــــــــــ. 1416 ه.ق. الصافی. تهران. مکتبه الصدر. چ 2. کلینی، محمد بن یعقوب. 1365. الکافی. تهران. دارالکتب الإسلامیه. لیثی واسطی، علی بن محمد. 1376 ش. عیون الحکم و المواعظ. قم. دارالحدیث. چ1. متقی هندی، متقی بن حسام الدین. 1409ق. کنزالعمال فی سنن الأقوال و الأفعال. بیروت. مؤسسه الرسالة. مجلسی، محمدباقر. 1403 ق. بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار ائمة الاطهار. بیروت. دار احیاء التراث العربی. محمدی ری‌شهری، محمد. 1367. میزان الحکمه. قم. مکتب الإعلام الاسلامی. چ2. مفید، محمد بن محمد بن نعمان. 1414 - 1993 م. الاختصاص. بیروت. دارالمفید. چ2. نقی‌پورفر، ولی‌الله. 1378. پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. قم. نشر اسوه. چ 3. ـــــــــــــــ. 1391. مقاله «جایگاه نهاد خانواده در سیاستگذاری نظام اسلامی». کتاب زن و خانواده. ج1. تهران. دبیرخانه نشست اندیشه‌های راهبردی. چ1.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق