دوره ۳، شماره ۱ - ( ۳-۱۳۹۶ )                   جلد ۳ شماره ۱ صفحات ۳۰-۷ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghavi M R. Generating Basic Concepts: A Basic Step to Establishing Islamic Psychology. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2017; 3 (1) :7-30
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-53-fa.html
تقوی سیدمحمد‎رضا. تولید مفاهیم پایه: گامی اساسی برای تأسیس روان‎شناسی اسلامی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. ۱۳۹۶; ۳ (۱) :۷-۳۰

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-۱-۵۳-fa.html


استاد تمام روان‎شناسی بالینی دانشگاه شیراز، ایران، شیراز
چکیده:   (۳۰۶۲ مشاهده)
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، چگونگی تولید «مفاهیم پایه» به عنوان گامی اساسی در تأسیس روان‎شناسی اسلامی است. روش این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است که با نگرشی توصیفی- تحلیلی به منابع دینی و دستاوردهای روان‎شناختی صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش بدین قرارند: 1. هر نظام‎واره فکری، «مفاهیم پایه» مختص به خود دارد که متناسب با اهداف و مبادی فلسفی همان نظام‎واره است؛ 2. یکی از گام‌های اساسی برای پاسخ به پرسش‎های تحقیقاتی، شناسایی مفاهیم تأثیرگذار و تبدیل آنها به «مفاهیم پایه» طی فرایندی مشخص است؛ 3. هر مفهوم پایه، دارای تعریف نظری و عملیاتی، مرزبندی با مفاهیم مشابه، قابلیت‌ها و ظرفیت‎های مشخص و مورد توافق متخصصان آن رشته است؛ 4. فراهم نمودن مجموعه‌ای از مفاهیم پایه، موجب بی‎نیاز شدن از به عاریت گرفتن مفاهیم پایه، از سایر نظام‎واره‎های علمی، برای تبیین پدیده‌ها می‌گردد؛ 5. از طریق کشف ارتباط بین مفاهیم پایه می‌توان به تبیین پدیده‌ها و/یا نظریه‎پردازی پرداخت. در نهایت، برای عملیاتی نمودن روش معرفی‎شده، سه مفهوم «تعلق»، «اخبات» و «شکرگزاری»، که به صورت بالقوه، قابلیت تبدیل شدن به «مفهوم پایه» در روان‎شناسی را دارند، به عنوان سه نمونه معرفی می‌شوند. نتیجه اینکه یکی از گام‌های اساسی برای تأسیس روان‎شناسی اسلامی، تولید «مفاهیم پایه» است.
متن کامل [PDF 533 kb]   (۷۶۱ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1396/3/31

فهرست منابع
۱. ایمان، محمدتقی، و کلاته ساداتی، احمد (۱۳۹۲). روش‎شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. بهمنی، سعید. (۱۳۹۵). مدل مفهومی نظریه‌پردازی قرآن‌بنیان با تکیه بر آراء شهید سیدمحمدباقر صدر، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، ۱۷، ۲۵۱-۲۵۶. تقوی، سیدمحمدرضا (۱۳۹۵). گامی به سوی تأسیس دستگاه‎واره علوم انسانی اسلامی: مبانی نظری و مدل عملیاتی، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی. ۶۶، ۵-۳۰. پارسانیا، حمید (۱۳۹۰). جهان‌های اجتماعی. قم: کتاب فردا. پارسانیا، حمید، و همکاران (۱۳۹۳). دلالت‌های نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی، اسلام و مطالعات اجتماعی، ۲(۱)، ۲۳-۴۸. پسندیده، عباس. (۱۳۹۶). روش مفهوم‌شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا، اخلاق وحیانی. ۱۲، ۶۷-۹۶. جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۷). مراحل اخلاق در قرآن. قم: نشر اسراء. حسینی الهاشمی، سیدمنیرالدین (۱۳۷۹). طبقه‎بندی آموزشی چگونگی اسلامی شدن مهندسی توسعه اجتماعی. قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی. خوانساری، محمد. (۱۳۹۴). منطق صوری. تهران: آگاه. دلاور، علی. (۱۳۷۴). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی. تهران: رشد. رمضانی، محمد و تقوی، سیدمحمدرضا (۱۳۹۳). اخبات، معیار زیربنایی در سنجش ایمان: مطالعه مقدماتی. مجموعه مقالات نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی. تهران: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱. جلد ۳، کمیسیون تخصصی کاربردی‎سازی علوم انسانی- اسلامی، ص۲۷۹-۳۰۵. شجاعی، زهره و همکاران (۱۳۹۴). پیش‎بینی علائم اختلالات روانی بر مبنای ایمان مذهبی و شکرگزاری، پژوهش در سلامت روان‎شناختی. ۹ (۳)، ۴۳-۵۴. صفایی حائری، علی (۱۳۸۵). اخبات. قم: انتشارات لیله القدر. طالب‎زاده، حمید (۱۳۸۹). نگاهی دیگر به ادراکات اعتباری، امکانی برای علوم انسانی، جاویدان خرد. ۱۷. طالب‎زاده، سیدحمید و همکاران (۱۳۹۳). شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه اجتماعی علامه طباطبائی در پرتو مقایسه تطبیقی با فلسفه اجتماعی کانت، فصلنامه نظریه‌های های اجتماعی متفکران مسلمان، ۴(۱)، ۲۹-۶۳. طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۶۴). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دوم. طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۸۷). مجموعه رسائل علامه طباطبائی. به کوشش سیدهادی خسروشاهی. قم: بوستان کتاب. طباطبائی، فاطمه (۱۳۸۹). اراده از نگاه اهل عرفان. مجله متین. ۱۵ و ۱۶، ۸۵-۱۰۴. عمید، حسن (۱۳۷۶). فرهنگ عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر. کافی، مجید و جمشیدیها، غلامرضا (۱۳۹۱). مدل روش‌شناختی نظریه‌پردازی در علوم انسانی اسلامی، روش‎شناسی علوم انسانی. ۷۲، ۸۱-۱۰۹. گودرزی، محمدعلی و همکاران (۱۳۹۳). ساخت و اعتبار یابی مقیاس شکرگزاری اسلامی- ایرانی در دانشجویان ایرانی، اصول بهداشت روانی. ۱۶(۲)، ۱۲۰-۱۲۹. مطهری، مرتضی (۱۳۶۴). مقدمه و پاورقی بر کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دوم. مظفر، محمدرضا (بی‎تا). أصول الفقه. جلد ‎۱. قم: اسماعیلیان. چاپ پنجم. مک‎گوئیکان، اف. جی. (۱۳۷۷). روان‎شناسی آزمایشی: روش‎های تحقیق. ترجمه امیر خطیبی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. موسوی، سیدمهدی (۱۳۹۴). الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات آفتاب توسعه. موسوی، سیدمهدی (۱۳۹۱). بنیان‌های تولید علوم انسانی- اسلامی از منظر امام خمینی;، فصلنامه پژوهش‎های فرهنگی و اجتماعی. ۱(۱)، ۱۱-۱۷. مهدی‎یار، منصوره و همکاران (۱۳۹۶). ساخت و اعتباریابی مقیاس تعلقات دنیوی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی. ۲۴، ۴۶۷-۴۸۴. میرباقری، محمدمهدی (۱۳۹۰). اخلاق حمیده (فایل صوتی). برگرفته از سایت: www.rasekhoon.net. تاریخ مشاهده: ۲۸/۱۰/۱۳۹۰. Tangney, J. P. et al (۲۰۰۴). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal of Personality. ۷۲: ۲۷۱-۳۲۴.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق