دوره 1، شماره 1 - ( 12-1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 114-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goudarzi G. Prioritizing the Requirements for the Transformation Management in the Humanities Based on the Islamic-Iranian Strategic Management. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2016; 1 (1) :83-114
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-24-fa.html
گودرزی غلامرضا. اولویت‌بندی الزامات مدیریت تحول علوم انسانی مبتنی بر مدیریت راهبردی اسلامی و ایرانی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1394; 1 (1) :83-114

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-24-fa.html


دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده:   (3113 مشاهده)
چکیده
«علوم انسانی اسلامی» ترکیبی است که برای تولید دانش علوم انسانی از منابع دینی و گزاره‌های ارزشی به‌کار می‌رود؛ این واژه موافقین و مخالفینی دارد. عده‌ای با تکیه بر اینکه شناخت انسان به‌عنوان محورِ این علوم از وحی و قرآن نه میّسر که لازم است، بر راهبریِ تولید این علوم تأکید دارند. در نقطه مقابل گروهی نیز با ارائه نظریه بی‌طرفی علم و ناممکن‌بودنِ فرضیه‌سازی از گزاره‌های ارزشی، با علوم انسانی اسلامی مخالف‌اند. اما حقیقت آن است که علوم انسانی با ارائه مباحث مختلفی پیرامون موضوعات و مسائل مرتبط با انسان و ساحت‌های وجودی او چون: مبدأ آفرینش، مسیر و مقصد، فرجام جهان و نظایر آن‌ها، اصول اساسی حکمرانی و ارزش‌های جوامع را تعیین می‌کنند. به همین علت اگر این علوم بر مبانی سکولاریستی پایه‌گذاری شود، خروجی بسیار متفاوتی با مبانی دینی و ارزشی خواهد داشت. از سوی دیگر بحثی که غالباً در کنار «الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» مطرح می‌شود، مدیریت تحول علوم انسانی و حرکت به‌سمت تولید علوم انسانی اسلامی است. الگوهای متفاوتی برای تحول ارائه شده است که عمدتاً الگوهای کلان و مفهومی هستند؛ و از منظر راهبردی به مدلی عملیاتی و دقیق برای اجرای طرح تحول نیاز است. لذا مقاله حاضر با بررسی موضوع علوم انسانی اسلامی با تأکید بر فرض‌های بنیادینِ مدل «مدیریت راهبردی موعودگرا» (که یک مدل مدیریت راهبردی اسلامی و ایرانی است)، به شناسایی و اولویت‌بندی الزامات مدیریت تحول علوم انسانی پرداخته است.
متن کامل [PDF 645 kb]   (304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1394/12/28

فهرست منابع
1. بستانی (نجفی)، حسین. 1390. گامی به‌سوی علم دینی. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. پورعزت، علی‌اصغر. 1393. مدیریت ما. انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه. پورعزت، علی‌اصغر. 1388. مدیریت راهبردی عصر مدار. دانشگاه امام صادق(ع). جوادی آملی، عبدالله. 1392.‌ سخنرانی منتشر شده در کتاب تحول در علوم انسانی. جلد اول. به کوشش فرهنگستان علوم اسلامی. نشر منیر. حسن‌بیگی ابراهیم. 1394. مدیریت راهبردی. دانشگاه عالی دفاع ملی و انتشارات سمت. خامنه‌ای، سیدعلی. بیانات در دیدار گروه‌های مختلف از سال 1368 تا 1392. خندان، علی‌اصغر. 1388. درآمدی بر علوم انسانی اسلامی. دانشگاه امام صادق(ع). داوری اردکانی، رضا. 1391. «ملاحظاتی درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت». مجموعه مقالات نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. ناشر پیام عدالت. رشاد، علی‌اکبر. 1391. «نُه گام تا الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی». مجموعه مقالات نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. ناشر پیام عدالت. رضایی، عبدالعلی. 1392. الگوی شبکه‌ای ساختار تولید علوم انسانی – اسلامی، تحول در علوم انسانی. ج2. به کوشش فرهنگستان علوم اسلامی. نشر منیر. رضوی، سیدمهدی. 1392. رویکرد روش‌شناسانه در علوم انسانی اسلامی. سوزنچی، حسین. 1389. معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی. پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی. شیخ‌رضایی، حسین؛ کرباسی‌زاده، امیراحسان. ‌1392. آشنایی با فلسفه علم. نشر هرمس. صادقی، ابراهیم. 1392. رویکردشناسی مخالفان علم بومی، تحول در علوم انسانی. ج2. به کوشش فرهنگستان علوم اسلامی. نشر منیر. غفاریان، وفا. 1390. استراتژی: نمایی 360 درجه. نشر مدیریت صنعتی. غلامی، رضا. 1393. سخنرانی با عنوان: معنا و مبنای طبقه‌بندی علوم، در مرکز پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی. فاضل‌نیا، محمد. 1356. منطق و فلسفه. انتشارات آموزش و پرورش. فتح‌الهی، ابراهیم. 1388. متدولوژی علوم قرآنی. دانشگاه امام صادق (ع). فدایی‌عراقی، غلامرضا. 1380. «طرحی نو در طبقه‌بندی علوم». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. ش 159. تابستان و پائیز. قراملکی، محمدرضا. 1392. رویکرد تولید فلسفه های مضاف، تحول در علوم انسانی. ج2. به کوشش فرهنگستان علوم اسلامی. نشر منیر. گودرزی، غلامرضا. 1393. پیش‌درآمدی بر آینده‌نگری الهی. مؤسسه آینده روشن. گودرزی، غلامرضا. 1389. افق جهانی، مدل مدیریت راهبردی موعودگرا. دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه عالی دفاع ملی. مدوز، دنلا اچ. 1392. تفکر سیستمی. ترجمه عادل آذر و حامد فلاح تفتی. دانشگاه امام صادق (ع). مصباح‌یزدی، محمدتقی. 1392. سخنرانی منتشرشده در کتاب تحول در علوم انسانی. ج1. به کوشش فرهنگستان علوم اسلامی. نشر منیر. مطهری، مرتضی. 1370. آشنایی با علوم اسلامی؛ منطق و فلسفه. انتشارات صدرا. مهدوی‌کنی، محمدرضا. 1390. عقل و دین. دانشگاه امام صادق(ع). ناظمی‌اردکانی، مهدی. 1385. مهندسی فرهنگ، مهندسی فرهنگی و مدیریت کشور. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی. نقی‌پورفر، ولی‌الله. 1379. اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن. مرکز آموزش مدیریت دولتی. الویری، محسن. 1391. چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نقش حوزه‌های علمیه در تدوین آن. مجموعه مقالات نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. نشر پیام عدالت. Creswell, John, Qualitative inquirey and research design: choosing among five approaches, sage, 2007. pp. 201-220 Merton, r.k. social theory & social structure. Il press.1957

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق