دوره 6، شماره 4 - ( 12-1399 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 34-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parhizkar G R. The Reviewal Pattern of Believer's Lived Experiences: A Method in Islamic‌ Humanities. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2021; 6 (4) :11-34
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-257-fa.html
پرهیزکار غلام رضا. الگوی پس‌کاوی تجارب زیست مؤمنانه؛ روشی در علوم انسانی‌‌‌اسلامی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1399; 6 (4) :11-34

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-257-fa.html


چکیده:   (3106 مشاهده)
یکی از خلأهای موجود در عرصۀ علوم انسانی‌‌اسلامی، نبود روش‌های مناسب با اقتضائات و نیازهای این نوع از علوم است. الگوی پس‌کاوی تجارب زیست مؤمنانه به دنبال عرضۀ الگویی روشی برای مطالعه در حوزۀ علوم انسانی‌‌اسلامی از طریق گردآوری تجربه‌های نظری و عملی مؤمنان در هنگام درگیرشدن و مداقه در موقعیتهای واقعی زندگی و سپس عرضۀ یافته‌ها به متون دینی به منظور رسیدن به تبیین یا راهکاری دینی است. طراحی این الگو مبتنی‌بر ایدۀ وجود و امکان بهره‌گیری از فهم عرفی و نیز گرانباری مشاهده از نظریه صورت پذیرفته و فرض بر آن گرفته که افراد مؤمن به دلیل برخورداری از سطوحی از دانش دینی و نیز دغدغه‌های دینی برای زیست مؤمنانه در هنگام مواجهه با شرایط واقعی به دنبال فهم دینی از پدیده‌ها یا کشف شیوه‌هایی دینی برای زندگی هستند. الگوی پس‌کاوی در گام نخست به شناسایی این فهم‌ها یا شیوه‌ها اقدام می‌کند و در گام دوم به ارزیابی دینی آن برای دستیابی به یک تبیین یا راهکار صواب دینی مبادرت می‌ورزد و برای این کار از روش تحلیل ساختاری استفاده می‌کند.
متن کامل [PDF 263 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1399/12/1

فهرست منابع
1. قرآن کریم. ابراهیمی‌پور، قاسم. 1395. نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت‌الله جوادی آملی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی. امام خمینی، روح‌الله. 1389. صحیفۀ نور. جلد 8. تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی. چاپ پنجم. بلیکی، نورمن. 1393. پارادایم‌های تحقیق در علوم انسانی. ترجمه تدوین، مقدمه و تعلیقات سیدرضا حسنی، محمدتقی ایمان، سید مسعود ماجدی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. چاپ دوم. بوراوی، مایکل. 1387. «دربارۀ جامعه‌شناسی مردم‌مدار». مجلۀ جامعه‌شناسی ایران. ترجمه و تلخیص نازنین شاهرکنی. دورۀ 8. شمارۀ 1. صص 201ـ168. پارسانیا، حمید. 1392. «نظریه و فرهنگ: روش‌شناسی بنیادین تکوین نظریه‌های علمی». راهبرد فرهنگ. سال ششم. پاییز. شمارۀ 23. صص 28ـ7. پرهیزکار، غلامرضا. 1398. «رویکرد مسئله‌محوری در علم اجتماعی دینی». اسلام و مطالعات اجتماعی. دورۀ 7. شمارۀ 2. صص 65ـ47. چالمرز، آلن اف. 1394. چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی. ترجمۀ سعید زیباکلام. تهران: سمت. چاپ پانزدهم. خامنه‌ای، سید علی. 1398. پایگاه، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیة‌الله خامنه‌ای. بازیابی در: 14/7/ 1398 http://farsi.khamenei.ir. شیخ طوسی، محمدبن حسن. 1414. الأمالی. جلد 1. قم: دارالثقافه. صدر، سید محمدباقر. 1428. دروس فی علم الاصول (الحلقه الاولی و الثانیه). قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر. چاپ پنجم. علی‌دوست، ابوالقاسم. 1384. فقه و عرف. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی. عمادی، محسن. 1398. سایت آخرین خبر. 9/2/ 1398. بازیابی در: 8/ 7/ 1398. http://akharinkhabar.ir/book/5216354. قاسم‌پور، محمد. 1399. «آتش به اختیار فرهنگی و جایگاه آن در سیرۀ معصومین (علیهم‌السلام)». رسالۀ سطح 3. قم: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه. قوچانی، آقانجفی. 1362. سیاحت شرق. تصحیح رمضان‌علی شاکری. تهران: امیرکبیر. مک کوایل، دنیس. 1388. درآمدی بر نظریۀ ارتباطات جمعی. ترجمۀ پرویز اجلالی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مرکز مطالعات وتحقیقات رسانه‌ها. چاپ سوم.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق