دوره 2، شماره 1 - ( 3-1395 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 182-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahdizadeh H, Fazeli-Mehrabadi A, Gharavi S M, Azarbayjani M. Research needs assessment in Islamic psychology. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2016; 2 (1) :143-182
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-32-fa.html
مهدی زاده حمید، فاضلی مهرآبادی علیرضا، غروی سیدمحمد، آذربایجانی مسعود. اولویت‌یابی پژوهشی در روان‌شناسی اسلامی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1395; 2 (1) :143-182

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-32-fa.html


کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، جامعه المصطفی العالمیه
چکیده:   (1988 مشاهده)
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین اولویت‌های پژوهشی در روان‌شناسی اسلامی است تا با فراهم‌ساختن اطلاعات صحیح و کافی، گامی مؤثر در زمینه برنامه‌ریزی پژوهشی و انجام پژوهش‌های اولویت‌دار برداشته شود.
روش این پژوهش کیفی، و ترکیبی از روش پیمایشی، تحلیل محتوا و تکنیک دلفی است. جامعه آماری در شناساییِ نیازها کلیه منابع اسنادی، انسانی و سازمانی در زمینه روان‌شناسی اسلامی است. جامعه آماری در اولویت‌بندی شامل کلیه متخصصان در زمینه روان‌شناسی اسلامی است و نمونه آماری در بخش شناسایی نیاز، شامل 502 منبع در مجموع منابع اسنادی، انسانی و سازمانی می‌شود. نمونه آماری در بخش اولویت‌بندی برای هر یک از 14 پرسش‌نامه طراحی‌شده در گرایش‌های مختلف روان‌شناسی، شامل 35 نفر از متخصصان و کارشناسان می‌شود که با روش نمونه‌گیری هدف‌دار و با توجه به تخصصشان انتخاب شدند.
یافته‌های پژوهش شامل دستیابی به 311 عنوان پژوهشی در روان‌شناسی اسلامی در 14 گرایش روان‌شناسی است که 60 عنوان اولویت الف (اولویت خیلی زیاد)، 140 عنوان اولویت ب (اولویت زیاد)، 83 عنوان اولویت ج (اولویت متوسط) و 28 عنوان اولویت د (اولویت کم) دارند. بیشترین عنوان با اولویت الف و ب، در گرایش‌های روان‌شناسی مثبت، روان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی خانواده بود و کمترین عنوان با اولویت الف و ب در گرایش‌های آسیب‌شناسی روانی، روان‌سنجی و روش تحقیق بود.
متن کامل [PDF 581 kb]   (480 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1395/3/31

فهرست منابع
1. آذربایجانی، مسعود. 1385. «مناسبت‌های دین و روان‌شناسی». فصلنامه پژوهش و حوزه ویژه دین و روان‌شناسی. سال هفتم: ش1. ارفع بلوچی، فاطمه؛ کارشکی، حسین؛ آهنچیان، محمدرضا. 1390. «ضرورت نیازسنجی پژوهشی در پژوهش‌های سازمانی ارائه شده در دومین همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری». پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت 10-1. امینی، ابوالقاسم؛ شقاقی، عبدالرضا؛ صداقت، کامران. 1384. «معرفی یک الگوی نیازسنجی جامع و کاربرد آن در آموزش مداوم پزشکی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. جعفری فریبا؛ یوسفی، علیرضا. 1383. «نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی‌های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان‌پزشکان». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. شماره22. رحیمی‌نژاد، عباس؛ عاشقی، حسن؛ مهاجر، یحیی؛ بیگی، طاهره. 1388. اجرای مدل تعیین اولویت‌های پژوهشی در سازمان آموزش‌وپرورش. زارعیان جهرمی آرمین، احمدی فضل. 1384. «نیازسنجی یادگیری در دوره کارشناسی پرستاری، یک مطالعه کیفی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. شمار 15. سعیدی رضوانی، محمود؛ آهنچیان، نرگس. 1386. «مقایسه نظری و تجربی (علمی) رویکردهای کل‌نگر و جزنگر نیازسنجی آموزشی (در مورد شرکت برق منطقه خراسان)». مجله مطالعات تربیتی و روان‌شناسی ش 1 (پیاپی 15) شهیدی، شهریار. 1388. «روان‌شناسی مثبت‌نگر؛ طبقه‌بندی توانمندی‌های انسان و نقش آن در سلامت روان». همایش ملی معناداری زندگی دانشگاه اصفهان. شهیدی، شهلا؛ چنگیز، طاهره؛ سلمان‌زاده، حسین؛ یوسفی علیرضا. 1388. «مؤلفه‌های مؤثر در نیازسنجی برنامه‌های آموزشی مداوم، ارائه راهنمای کاربردی برای انتخاب و به‌کارگیری الگوها و فنون نیازسنجی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. زمستان 88. عمادزاده علی؛ بحرینی طوسی، سیدمحمدحسین؛ یاوری، مهدی؛ صدیق بهزادی، شکرانه. 1384. «نظرات مدیران و اعضا هیئت‌علمی در زمینه نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد». مجله آموزش در علوم پزشکی. ش14 ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی. غروی، سید محمد و مسعود آذربایجانی. 1385. «مناسبات روان‌شناسی و علوم انسانی». نشریه اطلاع‌رسانی و کتابداری. ش 25، 185- 212. فتحی واجارگاه، کوروش. 1389. «الگوی پیشنهادی اولویت‌یابی پژوهشی برای حوزه‌های فرهنگی- اجتماعی». ارائه شده به معاونت پژوهش حوزه علمیه قم. منتشرنشده. فتحی واجارگاه، کوروش. 1385. نیازسنجی پژوهشی مسئله‌یابی پژوهشی و اولویت‌بندی طرح‌های تحقیقاتی ویژه مدیران و کارشناسان واحدهای پژوهشی. تهران. نشر آییژ. فتحی واجارگاه، کوروش. 1387. نیازسنجی پژوهشی مسئله‌یابی پژوهشی و اولویت‌بندی طرح‌های تحقیقاتی ویژه مدیران و کارشناسان واحدهای پژوهشی. تهران. نشر آییژ. کریمی غریب؛ دماری، بهزاد؛ قره‌باغیان، احمد؛ رهبری، مریم؛ وفاییان، ویدا؛ میناب، سالمی الهام. 1384. «نیازسنجی و تعیین اولویت‌های پژوهشی در مرکز پژوهش‌های سازمان انتقال خون ایران»، تابستان 84. معاونت پژوهش حوزه علمیه قم. 1388. اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های علمی-اجرایی در حوزه دین- سال 1386، قم. مرکز مدیریت حوزه علمیه قم. Belzen,J.A. (2010). Towards cultural psychology of religion. London, New York: Spiringer. Calsyn RJ, Wineter JP. (1999). Understanding and controlling response bias in need assessment studies. Eva Rev 23(4): 399-417. Hefferon.K& I. Boniwell.I.(2011). Positive psychology: Theory, Research & Applications.Berkshire: Open University Press. Kissi, A. (2001). Use of Constraint Trees in Research Planning.in Planning Agricultural Research: A Sourcebook. Wallingford: CAB International. Pp 50- 65. Peterson, C., & Seligman, M. E.P. (2004).Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association. Reviere, R., Berkowitz, S., Carter, C., & Ferguson, C. (1996). Needs Assessment: A Creative and Practical Guide for Social Scientists. New York: Taylor & Francis Ltd. Synder, T, D & Dillow, S, A(2010); Digest Of Education Statistics 2009 NCES (2010). National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Washington, DC. Wayne, W. (2002).Psychology themes and variations. Wadsworth Publishing. Wulff, D. M. (2002).Psychology of religion: An overview. In D. Jonet-Pace & W. B. Parsons (Eds.). Religion and Psychology: Mapping the Terrain. New York: Routledge.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق