دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکترای مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران
چکیده: (1813 مشاهده)
چکیده
امنیت از ابتداییترین دغدغههای بشری است که قدمت آن با سابقه حیات بشری قرین است. بازتولید داخلی امنیت در قلمرو درونی نظام سیاسی، از منابع متعددی مشروب میشود، که کیفیت مناسبات میان رهبران و مردم از مهمترین آنها بهشمار میآید.
از حیث غایتها و اهدافِ مورد تعقیب، میتوان نظامهای سیاسی را در دو دسته «کارکردگرای عرفی» و «کمالگرای ولایی» طبقهبندی کرد. امنیت در نظامهای دسته اول بهواسطه بافت و ماهیت آنها، بهصورت ساختاری و سیستماتیک بازتولید شده است و عموماً در این خصوص، نمیتوان نقش چندانی برای ماهیت مناسبات بین مردم و رهبران سیاسی تصور نمود. از سوی دیگر بافت نظامهای کمالگرای ولایی بهگونهای است که دو عنصر باور قرین به ایمان عاشقانه امت به منظومه ارزشی دینی، و محبتمحورانهبودن مناسبات میان اجزای مختلف نظام، ضامن ثبات و امنیت آن خواهد بود. به بیان دیگر برای تحقق امنیت جامع و مطلوبِ دینی در نظام ولایی باید 3 سطح از مناسبات محبتآمیز میان «خلق و حق»، «خلق و خلق» و «خلق و ولیِ حق» تحقق یابد.
درنتیجه هرچند که ساختارهای حاکمیتی و سیاسی نیز نقش مهمی در امنیتزایی در نظام کمالگرای ولایی دارند اما باید بنیاد امنیت در چنین نظامهایی را «محبت» عنوان کرد. سیر برهانپذیری چنین مدعایی از حوزه عرفان و فلسفه محض آغاز میشود و با عبور از حوزه فلسفه سیاسی و ورود به ساحت ساختار هندسه فقهی-اخلاقی نظام ولایی، به طرحریزی مقدمات و اصول موضوعه برهان میانجامد و در نهایت اثبات اصل مدعای پژوهش را در پی دارد.
نهایت آنکه تغافل از تحکیم و تثبیت چنان منظومه تعاملاتی محبتمحورانهای، میتواند ضدامنیتیترین چالش را برای نظام ولایی پدید آورد. درنتیجه، بخش بنیادین تدابیر امنیتزای نظام ولایی در حوزه فرهنگی و اعتقادی تعریف خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى انتشار الکترونیک: 1395/3/31
فهرست منابع
1. قرآن کریم.
ابنزهره، حمزة بن علی. 1375. غنیه النزوع الی علمی الاصول و الفروع. قم. مؤسسة الإمام الصادق علیهالسلام.
ابنسینا، حسین بن عبدالله. 1400ق. رسایل ابنسینا. قم. بیدار.
ابنعربی، محیالدین. 1412ق. الحب و المحبة الالهیة. جمع و تألیف محمود محمود الغراب. دمشق. الکاتب العربی. چاپ دوم.
__________. 1400ق. فصوصالحکم. تصحیح ابوالعلاء عفیفی. بیروت. دارالکتاب العربی.
ابنمسکویه رازی. 1381. تهذیب الاخلاق و تطهیر الأعراق. ترجمه علی اصغر حلبی. تهران. اساطیر.
ارسطو. 1386. سیاست ترجمه حمید عنایت. تهران. انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ ششم.
افلاطون. 1386. جمهور. ترجمه فؤاد روحانی. تهران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ یازدهم.
جعفری لنگرودی ، محمدجعفر. 1388. ترمینولوژی حقوق. تهران. گنج دانش.
جوادی آملی، عبدالله. 1379. ولایت فقیه: ولایت فقاهت و عدالت. قم. نشر اسراء.
حسيني طهراني، محمد حسين. 1361. معادشناسی. ج7. مشهد. حکمت.
خسروشاهی، قدرتالله ؛ دانشپژوه، مصطفی. ۱۳۷9. فلسفه حقوق، قم. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
خمینی، روحالله. 1378. صحیفه امام. تهران. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
_________. 1373. ولایت فقیه (حکومت اسلامی). تهران. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
دوانی، محمدبن اسعد. 1391. اخلاق جلالی. ترجمه و تصحیح عبدالله مسعودی آرانی. تهران. اطلاعات.
سهروردي، يحييبنحبش. 1380. مجموعه مصنفات شيخ اشراق (شهابالدين يحيي سهروردی). به کوشش سيدحسين نصر. تهران. پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
سید رضی. 1389. نهجالبلاغه. ترجمه حسین انصاریان. تهران. پیام آزادی. چاپ هفتم.
شمسالدین آملی، محمد بن محمود. 1381. نفائس الفنون فی عرائس العیون. با تحقیق ابوالحسن شعرانی. تهران. اسلامیه.
صدر، محمدباقر. 1375. إقتصادنا. قم. مکتب الاعلام الاسلامی. چاپ قدیم.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. 1360. الشواهد الربوبیة في المناهج السلوکیة. با تصحیح و تعلیق سیدجلال آشتیانی. تهران. مرکز نشر دانشگاهی.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. 1381. کسر اصنام الجاهلیة. مصحح محسن جهانگیری. تهران. بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
طباطبايى، سيدمحمدحسين. 1371. الميزان في تفسير القرآن. ج4 و 13. قم. اسماعیلیان.
___________. 1423ق. نهایةالحکمة. قم. مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین بقم.
طوسی، محمد بن محمد بن حسن. 1356. اخلاق ناصری. تهران. انتشارات خوارزمی.
عراقی، ابراهیم بن بزرگمهر. 1363. لمعات. مقدمه و تصحیح محمد خواجوی. تهران. انتشارات مولی.
فارابی، ابونصر محمد. 1364. فصول منتزعة. حقَّقَه و قدَّم له و علَّق علیه الدکتور فوزی مِتری نجار. الطبعه الثانيه. تهران. مكتبة الزهراء.
فارابی، ابونصر محمد. بیتا. رسالة فی أعضاء الحیوان. تحقیق دکتر عبدالرحمن بدوی. بیروت. دارالاندلس.
کلینی، محمدبنیعقوب. 1363. الکافي. جلد1. تهران. دارالکتب الاسلامیة. چاپ پنجم.
محقق حلي. شرايعالاسلام. 1374. ترجمه ابوالقاسم ابن احمد يزدي. ج4. تهران. دانشگاه تهران.
محمدی ریشهری، محمد. 1375. میزانالحکمه. تهران. دارالحدیث.
مصباح یزدی، محمدتقی. ۱۳۶6. آموزش فلسفه. تهران. سازمان تبليغات اسلامي.
نائيني، محمدحسين. 1382. تنبيه الامه و تنزيه المله. قم. بوستان کتاب.
نسفی، عزیزالدین بن محمد. 1386. الإنسان الکامل، ترجمه ضیاءالدین دهشیری، تهران. طهوری.
Rist, John M. 1972. Epicurus; an introduction, Cambridge [England] University Press.
Rousseau, Jean-Jacques. 1998. The Social Contract, Hertfordshire: Wordsworth Editions.
Kant, Immanuel. 1957.Perpetual peace, New York, Liberal Arts Press.
Heng, Michael & Chin Liew Ten. 2010. State and secularism: perspectives from Asia, New Jersey : World Scientific.
Strauss, Leo. 1959. What is political philosophy? and other studies., Glencoe, Ill., Free Press.
Berkowitz, Peter. 1999. Virtue and the making of modern liberalism, Princeton, N.J. : Princeton University Press.