دوره 7، شماره 4 - ( 12-1400 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 68-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshizadeh Moghadam M, Ansarian F, Bahonar N, Samadi M. A Reconstruction of Principles of “Thought Education" Based on Allamah Tabatabaei's Reading of the Islamic Ontology.. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2022; 7 (4) :47-68
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-387-fa.html
بخشی زاده مقدم محمدحسین، انصاریان فهیمه، باهنر ناصر، صمدی معصومه. بازسازی اصول «پرورش تفکر» براساس هستی‌شناسی اسلامی به قرائت علامه طباطبائی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1400; 7 (4) :47-68

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-387-fa.html


چکیده:   (1005 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر و استنتاج اصول تربیتی آن براساس مبانی هستی‌شناسی صدرایی به قرائت علامه طباطبائی است که با استفاده از روش استنتاجی انجام شده است. در بخش اول ناظر بر پیامدهای مبانی هستی‌شناسی، مفهوم تفکر و هدف پرورش آن تحلیل شده است؛ بدین‌صورت که به شیوۀ استنتاج پیش‌رونده، از بررسی پیش‌فرض‌های لازم در مبانی فلسفی، به سمت استنباط تفکر مطلوب پیش رفته‌ایم. تفکر تلاش حقیقت‌جویانۀ ذهن (به‌منزلۀ شبکه‌ای از ادراکات نفس) برای نزدیک‌شدن به واقعیت و عبور از ظاهر پدیده‌ها به باطن آن‌هاست که فرایند آن با مشاهدۀ حسی و درک ظواهر اشیاء آغاز می‌شود و از مشاهدۀ کثرت پدیده‌ها به باطن و سراپردۀ هستی عبور می‌کند. در نگاه علامه طباطبائی هدف از پرورش تفکر واقع‌بینی فرارونده است. در بخش دوم با توصیف و طبقه‌بندی مبانی هستی‌شناختی، از روش بازسازی‌شدۀ فرانکنا برای استنتاج اصول پرورش تفکر استفاده شده است. در دیدگاه مذکور این اصول تربیتی عبارت‌اند از: ارتباط با واقعیت (تقویت مشاهدات)، تقویت درک نظام‌مند مراتب طولی و وجوه عرضی عالم (پرورش تفکر کل‌نگر در عین جزءنگری)­، نفوذ به لایه‌های واقعیت و درک ذومراتب عالم و همچنین کشف زوایای مختلف پدیده‌ها و درک پیچیدگی عالم (پرورش تفکر عمیق و چندوجهی)، تقویت توان کشف علت پدیده‌ها و روابط علی عالم و درک توأمان اسباب مادی و غیرمادی (پرورش تفکر علت‌یاب)، درک وابستگی و نیازمندی موجودات به مبدأ هستی (تقویت تفکر آیه‌ای).
متن کامل [PDF 328 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1400/12/10

فهرست منابع
1. باقری، خسرو. 1390. نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مدرسه. __________. 1394. فبک در ترازو (نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. باقری، خسرو. 1383. «سازهگرایی واقعگرایانه: بازسازی سازهگرایی شخصی جرج کلی». روانشناسی و علوم تربیتی. شمارۀ 1. صص 55-21. باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس؛ توسلی، طیبه. 1389. رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفۀ تعلیم و تربیت. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. پارسانیا، حمید. 1389. روششناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا. __________. 1387. «رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی». علوم سیاسی. شمارۀ 42. صص 22-9. جعفری، علی؛ عبدی، حسن. 1396. «نقد هستیشناسی رئالیسم انتقادی با تکیه بر مبانی نوصدراییان». تحقیقات بنیادین علوم انسانی. شمارۀ 1. صص 72-51. ستاری، علی. 1393. نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. صلواتی، عبدالله. 1396. زیست جهان ملاصدرا. تهران: انتشارات هرمس. صدرالمتألهین. 1366 الف. شرح اصول الکافی. جلد 3. تصحیح محمد خواجوی. تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی. _________. 1366 ب. شرح اصول الکافی. جلد 4. تصحیح محمد خواجوی. تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی. _________. 1375. الشواهد الربوبیۀ فی المناهج السلوکیة. جلد 2. تصحیح سید جلال‌الدین آشتیان. بیروت (لبنان): مؤسسه التاریخ العربی. _________. 1981 م. الحکمة المتعالیه فی اسفار العقلیة الاربعه.جلد 8. بیروت: دار احیاء التراث العربی. طباطبائی، محمدحسین. 1390. نهایة الحکمة. قم: مؤسسۀ نشر اسلامی. _______________. 1386الف. اصول فلسفه و روش رئالیسم. جلد 1. تهران: صدرا. _______________. 1386ب. اصول فلسفه و روش رئالیسم. جلد 2. تهران: صدرا. _______________. 1386ج. اصول فلسفه و روش رئالیسم. جلد 5. تهران: صدرا. _______________. 1387. رسالة الولایة (مجموعه رسائل). جلد2. قم: مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی. _______________. 1390 ق. المیزان فی تفسیر القرآن. جلد 2. لبنان (بیروت): مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. _______________. 1374. ترجمه تفسير الميزان. جلد18. ترجمه سيد محمد باقر همدانی. قم: انتشارات اسلامی. علمالهدی، جمیله. 1398. نظریهٔ اسلامی رشد انسان. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. __________. 1386. «درآمدی به مبانی اسلامی روش تحقیق». نوآوری‌های آموزشی. سال ششم. شمارۀ 21. صص 202- 173. فنایی اشکوری، محمد. 1387. معقول ثانی. قم: انتشارات مؤسسۀ پژوهشی امام خمینی. فيض كاشانی، محمد بن شاه مرتضی. 1426ق. الوافی. جلد 1. قم: مؤسسة العلامه المجدد الوحيد البهبهانی. کاپلستون، فردریک چالرز. 1389. فلسفۀ معاصر. ترجمۀ علی‌اصغر حلبی. تهران: زوار. مطهری، مرتضی. 1373. مقالات فلسفی. تهران: انتشارات صدرا. موسوی اردبیلی، عبدالغنی. 1381. تقریرات فلسفۀ امام خمینی (ره). تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی. هارتناک، یوستوس. 1394. نظریهٔ معرفت در فلسفهٔ کانت. ترجمهٔ غلامعلی حداد عادل. تهران: انتشارات هرمس. Butler, J.D. 1968. Four Philosophies & Their Practice in Education & Relegion. New York: Harper & Row. Lipman, M. 1992. Thinking in Education. New York: London: Combriged University Press. _________. 1980. Philosophy in the Classroom. U.S.A: Tample University Press. _________. 2004. “Philosophy for Children’s Debt to Dewey, critical & creative Thinking”. The Australasian journal of philosophy in Education. Vol. 12. No. 1. PP. 8-1.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق