دوره 2، شماره 3 - ( 9-1395 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 58-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzehpoor M, Javadi M. Explaining and Comparing Theoretical Foundations of Knowledge Management from Point of View of Islam and West. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2016; 2 (3) :31-58
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-41-fa.html
حمزه‌پور مهدی، جوادی مجتبی. تبیین و مقایسه مبانی نظری مدیریت دانش از دیدگاه اسلام و غرب. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1395; 2 (3) :31-58

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-41-fa.html


استادیاروعضوهبات علمی گروه صنعتی دانشکده معارف اسلامی ومدیریت دانشگاه امام صادق(ع)(نویسنده مسوول). تهران. ایران
چکیده:   (2389 مشاهده)
چکیده
نخستین منبع راهبردی انسان‌ها و سازمان‌ها در این عصر، دانش محسوب می‌شود و سازمان‌هایی موفق هستند که به ایجاد دانش جدید بپردازند، آن را به شکلی گسترده در سراسر سازمان خود توزیع کنند و به‌سرعت این دانش جدید را به فناوری‌ و محصولات جدید تبدیل کنند. جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمان‌ها با قدرت دانش می‌توانند برتری‌های بلندمدت خود را در عرصه‌های رقابتی حفظ کنند. جهت موفقیت سازمان‌ها در این زمینه و دستیابی به قدرت دانش، شناخت مبانی معرفت‌شناسی و فلسفی مدیریت دانش امری ضروری به‌نظر می‌رسد.
فلسفه مدیریت دانش به‌عنوان یک رشته هم در دیدگاه اسلامی و هم در دیدگاه غربی شناخته شده است و می‌تواند به‌عنوان منبع اقتصاد، قدرت و رفاه شناخته شود. تمرکز بر روی فلسفه مدیریت دانش و مقایسه دیدگاه سنتی و مدرن آن منجربه کشف راه‌های جدیدی می‌شود که دانش ازطریق آن شناخته، مدیریت و اعمال می‌شود. در دیدگاه رایج غربی منبع نهایی دانش، انسان است؛ درحالی‌که در دیدگاه اسلام، منبع نهایی دانش خداوند است. اسلام کامل‌ترین ویژگی‌های معرفتی را دارد و هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای دانش، معرفت و آگاهی ارزش قائل نیست و هیچ دینی مانند دین مبین اسلام، انسان‌ها را از خطر جهل بر حذر نداشته است.
هدف این مقاله تبیین مبانی معرفت‌شناسی و فلسفی مدیریت دانش در غرب و بازخوانی و مقایسه آن براساس معرفت‌شناسی دینی و مبانی اسلام است. پس از درک عمیق تفاوت ماهوی مدیریت دانش در غرب و اسلام، زمینه برای جایگزینی مبانی معرفت‌شناسی دینی با مبانی موجود فراهم می‌شود.
متن کامل [PDF 3198 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1395/9/30

فهرست منابع
1. افرازه، عباس؛ بعيدفر مرضيه. 1386. «سرمايه فكري نقطه اتصال دولت، دانشگاه و صنعت مثال بيلان دانش در دانشگاه». رشد فناوری. دوره 3. شماره 11. صص41-47 اخوان، پیمان؛ خادم الحسینی، سید پیمان. 1392. «تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام». دوفصلنامة علمی پژوهشی مدیریت اسلامی. سال 21. شمارۀ 2. اعرابی، محمد؛ موسوی، سعید. 1388. «الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهشگاه‌ها». فصلنامة پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. شمارة 51. ایزدیان، زینب؛ عبدالهی، بیژن؛ کیانی، مراد. 1392. «الگویی جهت مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری». فصلنامة تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد. سال 10. شمارة 27. برقی، احمدابن محمد. 1371ق. المحاسن. تصحیح جلال‌الدین محدث. قم. دارالکتب الاسلامیه. چ دوم. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم (مجموموعة من كلمات و حكم الإمام علي عليه السلام)، 1جلد، دار الكتاب الإسلامي - قم، چاپ: دوم، 1410 ق. حسینی زبیدی، محمد مرتضى. 1414ق. ‏ تاج العروس من جواهر القاموس‏. دارلفکر. چاپ اول خسروپناه، عبدالحسین؛ پارسانیا، حمید؛ عاشوری، مهدی. 1392. بررسی فلسفی، فرهنگی و اجتماعی تولید و تکوین علوم انسانی‌اسلامی. تهران. مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفة ایران. دیلمی، حسن‌ابن محمد. 1412ق. اعلام الدین فی صفات المؤمنین. قم. مؤسسة آل البیت (ع). رضائیان، علی. 1382. «چرخة حیات دانش». پیام مدیریت. شمارة 7 ، 8. زیباکلام، س. 1384. معرفت‌شناسی اجتماعی: طرح و نقد مکتب ادینبورا (الإصدار اول). تهران. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت). قلیجلی، بهروز. 1388. مدیریت دانش. تهران. سمت. کلینی، محمدبن یعقوب. 1429ق. الکافی. قم. دارالحدیث. مجلسی، محمدباقر. 1403ق. بحارالانوار. بیروت. دار احیاء التراث العربی. چ دوم. مصباح الشریعه. 1400. منسوب به امام صادق (ع). بیروت منطقی، محسن؛ اکبری، ظاهر. 1392. «مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی». اسلام و پژوهش‌های مدیریتی. سال 3. شمارۀ اول. پیاپی ۷. ص76-59. موسی‌خانی، محمد؛ مانیان، امیر؛ اخگر، بابک؛ جوادی آملی، مرتضی؛ نعمتی شمس آباد، حسنعلی. 1392. مدیریت دانش دینی(دین‌بنیان): طرح مسئلة «مدیریت دانش» در «تمدن دینی». دوفصلنامۀ علمی‌ـ‌تخصصی اسلام و مدیریت. سال 2. شمارۀ 3. صص 42-7. نعمتی شمس‌آباد، حسنعلی. 1393. «از مبانی نظری تا نظریه‌های مدیریت دانش: بسط مدل مفهومی تأثیرپذیری مدیریت دانش از تئوری دانش». اسلام و مدیریت. سال 2. شمارة 5. صص 33-7. نعمتی شمس‌آباد، حسنعلی؛ موسی‌خانی؛ مانیان، محمد امیر. 1394. «از نظریة دانش (معرفت‌شناسی) تا مدیریت دانش: ارائة مدل مفهومی تأثیرپذیری مدیریت دانش از معرفت‌شناسی». فصلنامة علوم مدیریت ایران. سال 9. شمارة 35. صص 48-25. Aarons, J. 2004. From Philosophy to Knowledge Management and Back Again. Federal Knowledge Working Group (KMWG). wiki. NASA. Retrieved 2012. from http: //wiki.nasa. gov/cm/: http: //wiki.nasa. gov/cm/Federal Knowledge Working Group (KMWG).wiki/1001867 main_Aarins J 2004. pdf. AL-Attas, S.M. and A.-N. Al-Attas. 1980. The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education. Kuala Lumpur: Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM). (reprint, Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC)) www.mef-ca.org/files/attas-textfinal. Pdf. Cohen, Wesley & Leviathan. 1990. "Absorptive Capacity: A New Perspective On Learning And Innovation". Administrative Science Quarterly. voI.35: P 128-152. Davenport, T. H., & Prusak, L. 1998. Working Knowledge: How organizations manage what they know. Boston, MA: Harvard Business School Press. Hatch J. Defining organizational knowledge: Turning individual knowledge into organizational intellectual capital. Retrieved 24 April 2012 from: http://knol.google.com/k/, jamie-hatch/definingorganizationalknowledge/ 1pcw8flfr6sz5/2. 2010. Iivari, J. 2000. "Reflections on the Role of Knowledge Management in information Economy. In I. B. Linger (Ed.)". Australian Conference for Knowledge Management and Intelligent Decision Support. Melbourne. Australia: Knowledge Management for Information Communities. Muhamadul Bakir Hj. Yaakuba, Khatijah Othmanb , Ahmad F. Yousifc. 2013. "A Preview on the Conceptualization of Contemporary Knowledge from Islamic Knowledge Management Perspective". Journal of Emerging Economies and Islamic Research. www.jeeir.com. Nonaka, I., & Takeuchi, H. 1995. The Knowledge-creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. OUP USA: Oxford University Press. Probst, Gilbert, Stephen Raub and kai Romhardt. 2000. "Managing Knowledge". Building Blocks for Success. P 30. Rumizen, M. 2002. The Complete Idiot's Guide to Knowledge Management. Hemel Hempstead: Prentice Hall. Schultze, U. & D. E. Leidner. 2002, September. "Studying Knowledge Management in Information Systems Research: Discourses and Theoretical Assumptions". Mis Quarterly. 26(3). P.213-242. Schultze, U. & C. Stabell. 2004. "Knowing What You Don't Know? Discourses and Contradictions in Knowledge Management Resarch." Journal of Management. Sveiby, K.-E. 1994. Towards a Knowledge Perspective on Organisation. Doctoral Dissertation: Department of Business Administration University of Stockholm. Wiig.Karl.M. 1999. Knowledge management: an emerging discipline rooted in a long history. Knowledge Research Institute.Inc.1999.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق