دوره 2، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 60-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshouei M S, Oreyzi H R. Developing Experience Management Theory from Islam Viewpoint and a Survey of its Status from Experts’ Viewpoint in Public Organization. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2017; 2 (4) :35-60
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-48-fa.html
خشوعی مهدیه سادات، عریضی حمیدرضا. تدوین نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام و بررسی وضعیت آن از دیدگاه کارشناسان در یک سازمان دولتی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1395; 2 (4) :35-60

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-48-fa.html


پسادکتری روان‎شناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهان، ایران، اصفهان.
چکیده:   (2625 مشاهده)
چکیده 
این پژوهش با دو هدف تدوین نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام و بررسی وضعیت آن از دیدگاه کارشناسان در یک سازمان دولتی انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی و پیمایشی است. برای دستیابی به هدف اول، کتاب میزان‌الحکمه (نوشته محمدی ری‌شهری) به روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع موارد معروف انتخاب شد و به روش نظریه دادهبنیاد مورد بررسی قرار گرفت. با تحلیل کتاب، مفاهیم مرتبط با مدیریت تجربه استخراج و با توجه به پدیده، زمینه، علت، مداخله‌گر، راهبرد و پیامد مورد طبقه‌بندی قرار گرفت. سپس ارتباط موارد مذکور در قالب یک الگو طراحی و با نوشتن قضایا نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام تدوین و برازش آن مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. برای دستیابی به هدف دوم نیز براساس نظریه مذکور پرسشنامه‌ای با سه مؤلفه درک اهمیت تجربه، کسب و نگهداری تجربه و به‌کارگیری تجربه طراحی گردید. سپس تعداد 42 نفر از کارشناسان یک سازمان دولتی در شهر اصفهان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و دیدگاه آنان در زمینه وضعیت مدیریت تجربه دریافت شد. نتایج آزمون تی وابسته نشان داد از دیدگاه کارشناسان در وضعیت موجود میزان مدیریت تجربه در سازمان پایین‌تر از وضعیت مطلوب است. همچنین نتایج آزمون فریدمن  نشان داد که رتبه‌بندی مؤلفه‌های مدیریت تجربه در وضعیت موجود بهترتیب شامل کسب و نگهداری تجربه، درک اهمیت تجربه و به‌کارگیری تجربه بوده است؛ درحالی‎که در وضعیت مطلوب باید بهترتیب شامل درک اهمیت تجربه، کسب و نگهداری تجربه و به‌کارگیری تجربه باشد.
متن کامل [PDF 2328 kb]   (500 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1395/12/28

فهرست منابع
1. قرآن کریم (ترجمه مکارم شیرازی). احمدی، سیدعلی اکبر و همکاران (1387). بررسی و تبیین عوامل رفتاری و فرهنگی و سازوکار ثبت تجارب مدیران، دانشور رفتار. 29. 17-28. اشتراس، آنسلم، و کوربین،‌ جولیت (1385). اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی، رویه‌ها و روش‌ها). ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. اشتریان، کیومرث (1392). مستندسازی تجارب مدیریتی در شهرداری تهران. تهران: انتشارات تیسا. جمشیدی، گیتی، و حیدری، غلامرضا. 1394. شناسایی زیرساخت‌ها و سازوکارهای مستندسازی تجارب و دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی. 49 (2). 191-211. حریری، نجلا. 1385. اصول و روش‎های پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات. حسینی خامنه‌ای، سیدعلی (1389). بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی. 10/9/1389. حسینی خامنه‌ای، سیدعلی (1395). بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت». 6/2/1395. حسینی خامنه‌ای، سیدعلی (1394). عیار مدیران از منظر رهبر معظم انقلاب. اصفهان: انتشارات حدیث راه عشق. رنجبر، هادی و همکاران (1391). نمونه‌گیری در پژوهش‎های کیفی: راهنمایی برای شروع، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. 10 (3). 238-250. ضیایی، ثریا، و توکلی، ثامنه (1394). مستندسازی تجربیات مدیران: تحلیلی بر عوامل رفتاری و فرهنگی مدیران مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26 (4). 139-154. محمدی ری شهری، محمد (1377). میزان ‌الحکمه. جلد اول تا پانزدهم. ترجمه حمیدرضا شیخی. قم: مؤسسه فرهنگی دارالحدیث. مصباح یزدی، محمدتقی (1391). پند جاوید (شرح وصیت امیرالمؤمنین علی7 به فرزندش امام حسن مجتبی7). ج2. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. موسویان، سیدرسول (1394). شناسایی شیوه‌های مستندسازی و انتقال تجربه‌های (حرفه‌ای) اعضای هیئت علمی در دانشگاه اصفهان، پژوهش‎های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین7. 7 (3). 227-254. Baran, M. L. (Ed.). (2016). Mixed Methods Research for Improved Scientific Study. IGI Global. Bergmann, R. (2002). Experience management: foundations, development methodology, and internet-based applications. Springer-Verlag. Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39(3), 124-131. Gilbert, G. E., & Prion, S. (2016). Making Sense of Methods and Measurement: Lawshe's Content Validity Index. Clinical Simulation in Nursing, 12(12), 530-531. Haddadpoor, A., Taheri, B., Nasri, M., Heydari, K., & Bahrami, G. (2015). Process Documentation: a Model for Knowledge Management in Organizations. Materia socio-medica, 27(5), 347-350. Lindlof, T. R., & Taylor, B. C. (2011). Qualitative communication research methods. 3rd ed. ed. London: SAGE. Pallant, J. (2013). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK). Patton, M. Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc. Schneider, K. (2009). Experience and knowledge management in software engineering. Springer Science & Business Media. Sun, Z., & Finnie, G. (2005, September). Experience management in knowledge management. In International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information and Engineering Systems (pp. 979-986). Springer Berlin Heidelberg. Sun, Z., & Lau, S. K. (2007). Customer experience management in e-services. In E-service intelligence: Methodologies, technologies and Applications (pp. 365-388). Springer Berlin Heidelberg. Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research: integrating quantitative and qualitative techniques in the social and behavioral sciences. London: SAGE. Vásquez-Bravo, D. M., Sánchez-Segura, M. I., Medina-Domínguez, F., & Amescua, A. (2011). Reflections on Educational Technology, Research and School Innovation. In Information Systems, E-learning, and Knowledge Management Research: 4th World Summit on the Knowledge Society, WSKS 2011 (pp. 374-384). Springer Berlin Heidelberg.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق