1. ارسطو. 1377. متافیزیک (مابعدالطبیعه). ترجمۀ شرفالدین خراسانی. تهران: انتشارات حکمت.
باربور، ایان. 1388. علم و دین. ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
برت، ادوین آرتور. 1369. مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین. ترجمۀ عبدالکریم سروش. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بکار، عثمان؛ نصر، سید حسین. 1389. طبقهبندی علوم نزد حکمای مسلمان. ترجمۀ جواد قاسمی. مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
پارسانیا، حمید. 1380. «چیستی و هستی جامعه از دیدگاه استاد مطهری». علوم سیاسی. دورۀ چهارم. شمارۀ 14، صص 220-197.
__________. 1390. مبانی و تطورات برهان صدیقین. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
جوادی آملی، عبدالله (1375)، «حکمت متعالیه، مجموعه فهم و شهود»، خردنامه صدرا، بهار، شماره 3، صص 23-31.
چالمرز، آلن اف. 1378. چیستی علم. ترجمۀ سعید زیباکلام. تهران: انتشارات سمت.
حسینی بهشتی، سید محمدرضا. 1384. «جایگاه نقد قوۀ حکم در فلسفۀ استعلایی کانت». حکمت و فلسفه. سال اول. شمارۀ 1. صص 26-17.
داوری اردکانی، رضا. 1391. علم و پژوهش و سیاستهای پژوهشی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
_____________. 1389. الف. علوم انسانی و برنامهریزی توسعه. تهران: در انتظار فردایی دیگر.
_____________. 1389 ب. ما و تاریخ فلسفۀ اسلامی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
دکارت، رنه. 1385. تأملات در فلسفۀ اولی. ترجمۀ احمد احمدی. تهران: انتشارات سمت.
دورکیم، امیل. 1383. صور بنیادین حیات دینی. ترجمۀ باقر پرهام. تهران: نشر مرکز.
________. 1391. جامعهشناسی و فلسفه؛ تعریف پدیدههای دینی. ترجمۀ مرتضی ثاقبفر. تهران: نشر علم.
زالی، مصطفی. 1390. «اسلامیسازی علوم یونانی: مطالعۀ موردی دریافت ابنسینا از مابعدالطبیعۀ ارسطو». نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان. دورۀ اول. شمارۀ 1. صص 109-89.
ژیلسون، آتین. 1387. نقد تفکر فلسفی غرب. ترجمۀ احمد احمدی. تهران: انتشارات سمت.
________. 1394. هستی در اندیشۀ فیلسوفان. ترجمۀ حمید طالبزاده. تهران: انتشارات حکمت.
صدرالمتألهین شیرازی، محمد. 1393. الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه. 9 جلد. قم: منشورات طلیعۀ نور.
طباطبائی، محمدحسین. 1382. شیعه. تهران: موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
عبودیت، عبدالرسول. 1386. درآمدی به نظام حکمت صدرایی. جلد دوم. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
فوکو، میشل. 1392. دیرینهشناسی دانش. ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
_______. 1398. نظم اشیاء: دیرینهشناسی علوم انسانی. ترجمۀ یحیی امامی. تهران: نشر نی.
قانعیراد، سید محمدامین. 1396 الف. پیمایش علم و جامعه؛ تجربۀ جهانی و اجرای نسخۀ ایرانی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
________________. 1396 ب. ناهمزمانی دانش؛ روابط علم و نظامهای اجتماعی و اقتصادی در ایران. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
________________. 1396 ج. الگوی چهار وجهی برای ارزیابی توسعۀ علوم انسانی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
کاپلستون، فردریک چارلز. 1373. تاریخ فلسفه، یونان و روم. جلد اول. ترجمۀ سید جلاالدین مجتبوی. تهران: انتشارات سروش.
__________________. 1380. تاریخ فلسفه، از ولف تا کانت. جلد ششم. ترجمۀ سید جلالالدین مجتبوی، اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر. تهران: انتشارات سروش.
__________________. 1385. تاریخ فلسفه، از دکارت تا لایب نیتس. جلد چهارم. ترجمۀ غلامرضا اعوانی. تهران: انتشارات سروش.
__________________. 1393. تاریخ فلسفه، فلسفۀ اواخر قرون وسطی و دورۀ رنسانس. جلد سوم. ترجمۀ ابراهیم دادجو. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کاسیرر، ارنست. 1393. فرد و کیهان در فلسفۀ رنسانس. ترجمۀ یدالله موقن. تهران: نشر ماهی.
کالینیکوس، الکس. 1386. اندیشۀ انقلابی مارکس. ترجمۀ پرویز بابایی. تهران: نشر قطره و آزادمهر.
کچویان، حسین. 1383. تجدد از نگاهی دیگر. تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
کوستلر، آرتور. 1396. خوابگردها. ترجمۀ فؤاد روحانی. تهران: امیرکبیر.
کوهن، توماس. 1389. ساختار انقلابهای علمی. ترجمۀ سعید زیباکلام. تهران: انتشارات سمت.
گیلسپی، مایکل آلن. 1389. ریشههای الاهیاتی مدرنیته. ترجمۀ زانیار ابراهیمی. تهران: نشر پگاه روزگار نو.
گنون، رنه. 1361. سیطرۀ کمیت و علائم آخر زمان. ترجمۀ محمدعلی کاردان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
لازی، جان. 1362. درآمدی تاریخی به فلسفۀ علم. ترجمۀ علی پایا. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مانهایم، کارل. 1380. ایدئولوژی و اتوپیا. ترجمۀ فریبرز مجیدی. تهران: انتشارات سمت.
مطهری، مرتضی. 1380. جامعه و تاریخ؛ مقدمهای بر جهانبینی اسلامی. جلد 2. قم: انتشارات صدرا.
مقدم حیدری، غلامحسین. 1385. قیاسناپذیری پارادایمهای علمی. تهران: نشر نی.
_________________. 1387. جامعهشناسی اثبات ریاضی. تهران: انتشارات سمت.
مولکی، مایکل. 1389. علم و جامعهشناسی معرفت. ترجمۀ حسین کچویان. تهران: نشر نی.
نصر، سید حسین. 1392. سه حکیم مسلمان. ترجمۀ احمد آرام. تهران: انتشارات امیرکبیر.
___________.1396. فلسفه در سرزمین نبوت: فلسفۀ اسلامی از آغاز تا امروز. ترجمۀ بیتالله ندرلو. تهران: ترجمان علوم انسانی.
هورکهایمر، ماکس؛ آدرنو، تئودور. 1383. دیالکتیک روشنگری. ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان. تهران: نشر آگه.
Cassirer, H. W. 1970. A Comentary on Kant`s Crtitique Judgement, London.
Matthew, D. 2005. Science in Society. London: Red Globe Press.
Fuller, S. 1997. “The secularization of science and a new deal for science policy”. Futures. Vol. 29. No. 6. pp. 503-483.
Hessen, B. 1931. “The Social and Economic Roots of Newton’s Principia”. inBukharin, Nikolai et al. (eds), Science at the Crossroads. London, Cass, 146–212.
Latour, B. 2017a. Facing Gaia; Eight Lectures on the New Climatic Regime, tr. Cathy Porter. London: polity press.
________. 2017b. “On Actor-Network Theory. A Few Clarifications Plus More Than A Few Complications”. Philosophical Literary Journal Logos. Vol. 27. No. 1. pp. 197-137.
Merton, R. 1972. “The Institutional Imperatives of Science”. in Barnes. pp. 65–79.
Restivo, S. 2010. Bruno Latour: The Once and Future Philosopher, Entry in the New Blackwell Companion to Major Social Theories. Edited by George Ritzer and Jeffery Stepinsky. Boston: Blackwell.
Voegelin, E. 1948. The Origins of Scientism. Social Research. Vol. 15, No. 4, pp. 494-462.
Voegelin, E. 1990. “The Collected Works of Eric Voegelin”. Published Essays, 1966-1985, Vol. 12, Ed. Eliss Sandoz: LSUP.
Zucherman, H., and Cole, J. 1975. "Women in American Science". Minerva. Vol. 13. pp 102-82.