1. قرآن کریم.
نهج البلاغه.
ابن سینا. 1386. الاشارات و التنبیهات (النمط السابع). ترجمه و شرح آیتا... احمد بهشتی. قم: بوستان کتاب.
استرنبرگ، رابرت. 1387. روانشناسی شناختی؛ ترجمه دکترسید کمال خرازی و دکتر الهه حجازی. تهران: سمت.
البحرانی، کمال الدین میثم بن علی بن میثم. 1420 ق. شرح نهج البلاغه. بیروت: دارالثعلین.
پستمن، نیل.1385. تکنوپولی (تسلیم فرهنگ به تکنولوژی). ترجمۀ صادق طباطبایی. تهران: اطلاعات.
تمیمی آمدی، عبدالواحد.1410 غرر الحکم و درر الکلم. تحقیق: سید مهدی رجائی، قم: دار الکتاب الاسلامی.
جرجانی، عبدالقاهر. 1374. اسرار البلاغه. ترجمۀ جلیل تجلیل. تهران: دانشگاه تهران.
حافظنیا، محمدرضا. 1392 مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
حسننیا، سمیه؛ شمشیری، بابک. 1398. «بررسی تطبیقی فرایندهای یادگیری مشاهدهای بندورا در قرآن». رویش روانشناسی. سال هشتم. شمارۀ 3. صص 174-167.
حسینی، افضلالسادات؛ الیاسی، تحسیم؛ عبدالکریمی، بیژن؛ سجادی، سیدمهدی؛ 1397. «مفهوم استعاره و کارکرد آن در حوزۀ زبان و اقتضائات آن در تعلیم و تربیت». اندیشههای نوین تربیتی. دورۀ چهاردهم. شمارۀ 4. صص 61-39.
دکارت، رنه. 1381. تأملات در فلسفۀ اولی. ترجمۀ احمد احمدی. تهران: انتشارات سمت.
زنگویی، اسدالله؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ فتوحی، محمود؛ مسعودی، جهانگیر. 1389. «استعاره: مفهوم، نظریهها و کارکردهای آن در تعلیم و تربیت». مبانی تعلیم و تربیت. سال یازدهم. شمارۀ 1. صص 108-77.
سیف، علیاکبر. 1380. «نظریۀ سازندگی یادگیری و کاربردهای آموزشی آن». تعلیم و تربیت. شمارۀ 65. صص 76-61.
شارعپور، محمود. 1387. جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: سمت.
شعبانی، حسن. 1391 روش تدریس پیشرفته. تهران: سمت.
شمیسا، سیروس. 1379 بیان و معانی، تهران: فردوس.
شولتز، دوان پی؛ سیدنی، آلن. 1387. تاریخ روانشناسی نوین. ترجمۀ علیاکبر سیف و پاشا شریفی. تهران: نشر دوران.
صرفی، محمدرضا؛ ورناجی مژگان. 1392. «فرایند یادگیری با تکیه بر آیات قرآن کریم و اشعار مثنوی معنوی». ادبیات تعلیمی. دورۀ پنجم. شمارۀ 20، صص 72-35.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1378. المیزان فی تفسیر القرآن. جلد 1 و 13. ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
_________________. 1422. نهایة الحکمة. تصحیح و تعلیق شیخ عباس علی زارعی سبزواری. قم. مؤسسۀ النشر الاسلامی التابعه لجماعۀ المدرسین.
فولکیه، پل. 1377 فلسفۀ عمومی یا مابعدالطبیعه. ترجمۀ یحیی مهدوی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
قصوری درگاهی، رخساره؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ الهی خراسانی، مجتبی. 1399 «ظرفیت استعارۀ متناظر در کشف مبانی تعلیم و تربیت اسلامی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. شمارۀ 47. صص 32-5.
کاپلستون، فریدریک چارلز. 1393. تاریخ فلسفه. ج 1. ترجمۀ سید جلالالدین مجتبوی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کاردان، علیمحمد. 1387. سیر آرای تربیتی در غرب. تهران: سمت.
کدیور، پروین. 1386. روانشناسی یادگیری. تهران: سمت.
کرمی، حسین. 1385 انسان شناخت، تطبیقی در آرای صدرا و یاسپرس. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
گوتک، جرالد. ال. 1388. مکاتب فلسفی و آرای تربیتی. ترجمۀ دکتر محمدجعفر پاکسرشت. تهران: سمت.
لاک، جان. 1381. جستاری در فهم بشر. تلخیص پیستون پرینگال. ترجمۀ صادق رضازاده شفق. تهران: شفیعی.
لاندین، رابرت ویلیام. 1382. نظریهها و نظامهای روانشناسی. ترجمۀ یحیی سید مهدوی. تهران: نشر ویرایش.
لطفآبادی حسین. 1391. روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
مجلسی، محمدباقر. 1403. بحار الانوار الجامعه لِدُرر اخبار الائمه الاطهار. جلد 75. بیروت: مؤسسۀ الوفاء.
محمدی چابکی، رضا؛ وجدانی، فاطمه؛ بیطرفان، فاطمه سادات. 1399 «استعارۀ تربیتی سفر». علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. سال هشتم. شمارۀ 14، صص 141-121.
محمدی، محمود؛ حسینی، افضلالسادات؛ برخورداری، رمضان. 1397. «کاربرد نظریۀ استعاره مفهومی لیکاف در آموزش تفکر خلاق». روانشناسی شناختی. دورۀ ششم. شمارۀ 4، صص 46-35.
المعتزلی، ابن ابی الحدید. 1415 ق. شرح نهجالبلاغه. تقدیم و تعلیق: الشیخ حسین الاعلمی. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
مکارم شیرازی، ناصر. 1374. تفسیر نمونه. جلد 26. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
_______________. 1386. پیام امام امیرالمؤمنین (ع). تهران: دار الکتب الاسلامیه.
میلر، جی. پی. 1387. نظریههای برنامۀ درسی. ترجمۀ محمود مهرمحمدی. تهران: سمت.
هاشمی، احمد. 1388. جواهر البلاغه. جلد 2. ترجمه و شرح: حسن عرفان. قم: بلاغت.
هرگنهان، بی آر. 1395 تاریخ روانشناسی. ترجمۀ یحیی سید محمدی. تهران: نشر ارسباران.
Ahmady, S; Yaghmaei, M; Arab, M. and Monajemi, A. 2016 “Metaphor in Education: Hidden but Effective”. Journal of Medical Education. Vol. 15. No. 1. pp. 57-52.
Audi, R., 2003 Epistemology (A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge). London: Routledge.
Bunnin, N. and Yu, J. 2004. The Blackwell dictionary of Western philosophy. Oxford: Blackwell.
Hacker, P. M. S. 2012. “The Sad and Sorry History of Consciousness: being among other things a challenge to the ‘consciousness studies community”. Royal Institute of Philosophy Supplements. Vol. 70. pp. 168-149.
Heersmink, R. 2017 “A Virtue Epistemology of the Internet: Search Engines, Intellectual Virtues and Education”.Social Epistemology. Vol. 32. Nol. 1. pp. 12-1.
Heil, J. 1999. Philosophy of Mind. London and New yourk: Routledge.
Hergenhahn, B. R, and Olson, M. H. 1997. An introduction to theories of learning. Upper saddle river, NJ: prentice-Hall.
Jarvis, P. 2005. “Towards a philosophy of human learning: an existentialist perspective”. Human learning: A holistic perspective. Jarvis, P. and Parker, S. (Eds.) London: Routledge. pp.1-15.
Lakoff, G. and Johnson, M. 2003. Metaphors we live by. Chicago and London: University of Chicago Press.
Lakoff, G. 1987. Women, Fire, and Dangerous Things. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. 2018. Curriculum: Foundations, Principles, and Issues. England: Pearson Education Limited.
Schunk, D. H. 2012. Learning theories: An educational perspective. Upper saddle river, NJ: prentice-Hall.
Sheppard, S. 2001. “Does Mind Matter? Education and Conceptions of Mind”. Educational Theory. No. 2. pp. 258-243.