دوره 9، شماره 1 - ( 3-1402 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 169-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piroozmand A, Abadi H. "Strategic knowledge management" as a discipline supporting the humanities development management (Necessity, what and how). فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2023; 9 (1) :145-169
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-524-fa.html
پیروزمند علیرضا، ابدی مرزونی حمید. مدیریت راهبردی دانش به مثابه علم پشتیبان مدیریت تحوّل علوم انسانی (چرایی، چیستی، چگونگی). فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1402; 9 (1) :145-169

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-524-fa.html


چکیده:   (1661 مشاهده)
در این مقاله، پس از تبیین ضرورتِ پشتیبانیِ علمی از مدیریت تحوّل علوم انسانی، به امکانات رشته مدیریت دانش در این زمینه پرداخته شد. در این راستا، بر اساس خوانشِ «وصفی» ـ موصوف و صفت ـ و خوانشِ «اضافی» ـ مضاف و مضاف الیه ـ از مدیریت دانش و مدیریت راهبردی دانش، چهار قرائت ارایه شد و بررسی شد که آیا این قرائت‌ها می‌توانند متضمّن تحوّل پارادایمی دانش باشد. در نتیجه این بررسی مشخص شد که تنها خوانش اضافی از مدیریت راهبردی دانش یعنی «مدیریت راهبردی بر دانش»، حاویِ معنایی معادلِ «مدیریت تحوّل دانش» است و می‌تواند سازگار با نیاز جامعه اسلامی و تحوّل علوم انسانی باشد. سپس، ضمن اشاره به روند تحوّلات جهانی رشته مدیریت دانش، بر ضرورت دوچندان بازسازی و تحوّل ماموریت رشته مدیریت دانش به سوی مدیریت راهبردی دانش، پرداخته شد. در بخش چگونگی،سه محور اصلی جهت تحوّل ماموریت مدیریت دانش به سوی مدیریت راهبردی دانش ارایه شد و در نهایت پیشنهادات راهبردی جهت پشتیبانیِ علمی رشته مدیریت راهبردی دانش از مدیریت تحوّل علوم انسانی مطرح گردید.
متن کامل [PDF 686 kb]   (408 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1402/3/10

فهرست منابع
1. آذربایجانی، مسعود؛ سیدمحمدحسین، کاظمینی. 1394. «درآمدی بر نظریۀ مدیریت تحول در علوم انسانی (با تأکید بر نقش محوری عوامل جامعه‌شناختی)». فصلنامۀ روش‌شناسی علوم انسانی. س21. ش82. آیت‌الله خامنه‌ای، سید علی. 1389الف. ابلاغ سیاست‌های کلّی نظام اداری. 31/1/1389. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=16992. ـــــــــــــــــــــــــ . 1389ب. بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبة حوزة علمیة قم در مدرسه فیضیة قم. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26418. ـــــــــــــــــــــــــ . 1393. ابلاغ سیاست‌های کلّی علم و فناوری. 29/6/1393. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27599. ـــــــــــــــــــــــــ . 1399. بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلّح. 21/7/1399. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46633. ابدی، حمید؛ علیرضا، پیروزمند. 1398. «درآمدی تاریخی بر تأسیس دانش پشتیبان مدیریت تحوّل علوم انسانی». فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. ش 17. ص93ـ121. اخوان، پیمان؛ روح الله، باقری. 1391. مدیریت دانش از ایده تا عمل. چ5. تهران: انتشارات آتی‌نگر. اخوان، پیمان؛ سیدپیمان، خادم‌الحسینی. 1392. تبیین مدیریت دانش از دیدگاه اسلام. دوفصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی. ش6. ص99ـ126. اعرابی، سیدمحمد؛ سعید، موسوی. 1388. الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهشگاه‌ها. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. ش51. ص1ـ26. ربیعی، علی؛ مهناز، معالی. 1391. مدیریت دانش؛ فرآیندها، رویکردها، به‌کارگیری. تهران: انتشارات تیسا. رشیدی، محمّدمهدی؛ روح الله، تولّایی. 1389. «ارائه مدل مناسب جهت تدوین استراتژی دانش در صنعت نفت». چهاردهمین همایش بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی: پژوهشگاه صنعت نفت. حسنوی، رضا؛ پیمان، اخوان و محمدابراهیم، سنجقی. 1389. عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. چ4. تهران: انتشارات آتی‌نگر. حسینی، سید حسین؛ روح الله، شهابی. 1397. «علوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقای آن با بهره‌گیری از الگوی تحلیل درونی/ محیطی». پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی. س18. ش1. دبیرخانۀ شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی. 1389. نقشۀ جامع علمی کشور. شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه. شاه‌آبادی، محمد مهدی؛ علی اصغر، پورعزت. 1395. «کاربست رویکرد میان‌رشته‌ای در مسئلۀ تحول علوم انسانی؛ بازخوانی تاریخ نهضت ترجمه در تمدن اسلامی در زمینۀ خط‌مشی‌گذاری عمومی». فصلنامۀ مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. د8. ش3. رضائیان، علی؛ علی محمد، احمدوند، و روح الله، تولّایی. 1388. «بررسی الگوهای راهبرد مدیریت دانش و راهبرد دانش در سازمان‌ها». دوماهنامه توسعه انسانی پلیس. س6. ش27. ص33ـ 64. رضوی، فیروزه؛ حامد، حیدری، و طاهره، رحیمی قاضی کلایه. 1396. «مطالعه تاثیر پارادایم‌های فلسفی بر مدیریت دانش». فصلنامه مطالعات منابع انسانی. س6. ش24. ص197ـ228. فرهمند، وحید؛ رویا، قاسمی و یاسر، سبحانی فرد. 1395. «تبیین و مقایسه مبانی معرفت‌شناسی و فلسفی مدیریت دانش از دیدگاه اسلام و غرب». دوفصلنامة علمی ـ ترویجی اسلام و پژوهش‌های مدیریتی. س5. ش2. پیاپی 12. ص99ـ121. قلیچ‌لی، بهروز. 1395. مدیریت دانش فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها. چ6. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت). کشتکار، مهران؛ فرهاد، فرحناک. 1390. «ارایه چهارچوب مفهومی برای مدیریت استراتژیک دانش؛ مطالعه موردی پهباد RQ-170». فصلنامه علوم و فنون نظامی. س8. ش22. ص7ـ30. کشتکار، مهران و علیرضا، نریمانی. 1392. «بررسی الگوی مدیریت دانش و ارایه مدلی برای تدوین استراتژی دانش در یک مرکز تحقیقاتی». فصلنامه علوم و فنون نظامی. س9. ش23. ص27ـ54. کشتکار، مهران. 1398. جزوة درس «استراتژی دانش و استراتژی مدیریت دانش» سال تحصیلی 1398ـ1399. دانشکدة مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی. موحد ابطحی، سیدمحمدتقی. 1388. «تحلیل جامعه‌شناختی از علت تداوم رویکرد پوزیتیویستی به علوم انسانی در ایران و عدم شکل‌گیری علم دینی و بومی با بهره‌گیری از رویکرد ترکیبی ساخت و عامل». دوفصلنامۀ علمی‌تخصصی اسلام و علوم اجتماعی. س1. ش2. نعمتی شمس‌آباد، حسنعلی و ابوالفضل، گایینی. 1393. «از مبانی نظری تا نظریه‌های مدیریت دانش: بسط مدل مفهومی تاثیرپذیری مدیریت دانش از تئوری دانش». دوفصلنامة اسلام و مدیریت. د3. ش5. ص7ـ33. نعمتی شمس‌آباد، حسنعلی؛ محمد، موسی‌خانی و امیر، مانیان. 1394. «از نظریه دانش (معرفت‌شناسی) تا مدیریت دانش: ارائه مدل مفهومی تأثیرپذیری مدیریت دانش از معرفت‌شناسی». فصلنامه علوم مدیریت ایران. س9. ش35. ص25ـ48. وحیدی، احمد. 1399. «چگونه تجربیات دفاع مقدس به نظریه تبدیل می‌شوند؟». پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46717. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. 1389. برنامه آموزشی دورة دکتری مدیریت راهبردی دانش. مصوب هفتصد و ششمین جلسة شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 11/2/1389. قابل دسترسی در: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آدرس https://www.msrt.ir/fa. Bolisani, E. & Bratianu, C. 2017. Knowledge strategy planning: an integrated approach to manage uncertainty, turbulence, and dynamics, Journal of Knowledge Management. Vol. 21 Issue: 2: pp.233-253 Yaakub, H., Bakir, M. & Othman, K. 2014. The foundation of knowledge management: a review from conventional and Islamic perspectives. Humanities and Social Sciences Review, 3. pp.65-77. ISSN6258-2165. Yaakub, H. & Bakir, B. 2011. Islamic Conceptualisation of Knowledge Management, American Journal of Economics and Business Administration, V. 3 N. 2: P.363-369. Kasten, J. (2007), Knowledge Strategy and its Influence on Knowledge Organization, Proceeding of The North American Symposium on Knowledge Organization, Vol. 1. Nonaka, U. & Takeuchi, H. 2003. “The Knowledge Creating Company”: Oxford University press. p.28.52. Kuhn, T. S. 1970. The Structure of Scientific Revolutions. Second Edition. Enlarged. The University of Chicago. Zack, M. H. (1999), Developing Knowledge Strategy, California Management Review. Vol. 41. No. 3. Spring: p. 125-145.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق