1. اعرافی، علیرضا.1394. " ظرفیت شناسی علم اصول فقه برای علوم انسانی در ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی". قم: مجمع عالی حکمت اسلامی.
ایمان، محمدتقی و احمد کلاته ساداتی. 1392. روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
باقری، خسرو. 1382. هویت علم دینی، نگاهی معرفتشناختی به نسبت دین با علوم انسانی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بستان، حسین. 1384. گامی به سوی علم دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بیتس، مارس، جی. 1387. «مقدمهای بر فرانظریه، نظریه و الگوها». ترجمه غلام حیدری. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. س11، ش44. ص275- 297.
پسندیده، عباس. 1386 الف. «در آمدی بر روششناسی فهم معارف روانشناختی از احادیث». علوم حدیث. ش45 و 46.
پیروزمند، علیرضا. 1393. رابطه منطقی دین و علوم کاربردی. قم: کتاب فردا.
تقوی، سیدمحمدرضا. 1399. الگوی علوم انسانی اسلامی: چهارچوب نظری و مدل عملیاتی. تهران: آفتاب توسعه. مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا.
9.جوادی آملی، عبدالله. 1386. منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. تنظیم احمد واعظی. قم: مرکز نشر اسراء.
10.حسنی، سیدرضا و مهدی علیپور. 1390. پارادایم اجتهادی دانش دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
11. خرمائی، فرهاد. 1385. «علم خوب در علوم انسانی چه نوع علمی است؟ پرسشی درست یا غلط». مجموعه مقالات اولین کنگره ملی علوم انسانی. تهران: مرکز همایشهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
12. خرمائی، فرهاد.1390. «روانشناسی در پارادایم الهی». مجموعه مقالات کنگره بینالمللی روانشناسی و دین. تهران: دانشگاه تهران.
13.خسروپناه، عبدالحسین. 1393. در جستوجوی علوم انسانی اسلامی. قم: نشر معارف.
14. دهخدا، علیاکبر؛ محمد معین؛ سیدجعفر شهیدی و حسن احمدی گیوی. 1377. لغتنامه دهخدا. تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، روزنه.
15. رشاد، علیاکبر. 1387. «معیار علم دینی». ذهن. ش33.
16. زاهد زاهدانی، سیدسعید. 1402. جامعهشناسی با رویکردی سهوجهی. تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
17. سوزنچی، حسین. 1388. معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
18. گلشنی، مهدی. 1385. از علم سکولار تا علم دینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
19. مصباح یزدی. محمدتقی. 1390. «علم دینی و اسلامیسازی علوم انسانی». معارف. ش86، ص16.
20. موحد ابطحی، سیدمحمدتقی. 1401. درآمدی بر ایده علوم انسانی اسلامی. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا.
21. موحد ابطحی، سیدمحمدتقی. 1402. تأملاتی در باب علم دینی. تهران: مؤسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
22. میرباقری، سیدمحمدمهدی. 1391. جریانشناسی تولید علوم انسانی اسلامی. مجموعه مقالات تحول در علوم انسانی. قم: کتاب فردا.
23. واسطی، عبدالحمید. 1398. «پارادایم شبکهای (پارادایم علم دینی بهمثابه پارادایم رقیب علوم انسانی موجود)». فصلنامه حکمت اسلامی. د6، ش4، ص 9-37.
24. Antoniou.G.A, VonHarmelen.F,B. 2004. A semantic web primer. MIT press.
25. Bates, Marcia.J. 2005. “An Introduction to Metatheories, and Models”. In:Theories of Information Behavior, Edited By Karen. E. Fisher, Sandra Erdelez and Lynne.e (E.D)Mckechnie, Medford, New Jersey:Information Today. pp1-24.
26. Corazzon.R,A. 2014.”Theory and history of ontology. Ancient Greek and Roman Philosophy”. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy. 43 (1): p. 21 – 37.