دوره 9، شماره 2 - ( 6-1402 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 141-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi N. Analysis and Critique of Modern Architectural Structure Based on General Ontological and Anthropological Foundations (Subject of Critique: Modern Houses) and Presentation of Methodological Rules for Realizing a Wisdom-Based House. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2023; 9 (2) :117-141
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-551-fa.html
اشرافی نسیم. تحلیل و نقد ساختار معماری مدرن با تکیه بر مبانی عام هستی‌شناسی و انسان شناسی (موضوع مورد نقد: خانه‌های مدرن) و ارائه قواعد روشی برای تحقق خانه حکمی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1402; 9 (2) :117-141

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-551-fa.html


چکیده:   (144 مشاهده)
بومی و حکمی‌سازی واقعیت‌های معماری همواره مستلزم شناخت و بررسی مبانی عام فلسفی دانش معماری است. آنچه به واقعیت معماری جهت می‌دهد، باورها، مکتب و ایدئولوژی‌های زمان (الگو) موثر بر دانش  است. خانه یکی از واقعیت‌ها و فضای زندگی انسان، متأثر از دانش معماری و الگوی زمان است.  بر این اساس برای تغییر وضع موجود آن به وضع مطلوب باید مبانی عام فلسفی تاثیرگذار بر وضع موجود (مدرن) شناخته شود تا با مقایسه تطبیقی مبانی مدرن و مبانی حکمی-اسلامی به نقد ساختارخانه‌های مدرن پرداخته شود تا بتوان قواعد حکمی و مطلوب را برای تحقق فضای زندگی به‌ویژه خانه (مسکن) ارائه کرد. بر این اساس پژوهش حاضر به روش توصیفی، تحلیلی به تبیین معیارهای حکمی-اسلامی مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و با این معیار به نقد خانه‌های مدرن  پرداخته و بر این اساس قواعد تغییر در خانه‌های موجود را معرفی کرده است.
متن کامل [PDF 2430 kb]   (1684 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1402/6/1

فهرست منابع
1. قرآن کریم نهج‌ البلاغه ابراهیمی دینانی، غلامحسین. 1383. وجود رابط و مستقل در فلسفۀ اسلامی. تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران. اشرافی، نسیم. 1399. «گونه‌شناسی یا مرکزشناسی». تحقیقات بنیادین علوم اسلامی. دورة ششم، شمارة 4، صص 59-84. امین‌پور، احمد؛ مدنی، رامین و حیاتی، حامد. 1396. «بررسی چگونگی تجلی آموزه های اسلامی در کالبد مسکن؛ نمونة موردی: خانة سنتی در اقلیم گرم و خشک ایران». نشریة مدیریت شهری و روستایی. دورة شانزدهم. شمارة 3. صص 435-458. بمانیان، محمدرضا؛ ارجمندی، سحر و علی‌محمدی، فرزانه. 1392. «تأثیر اصول فقهی مرتبط با حقوق شهروندی بر پایة عدل در طراحی مسکن (نمونة موردی: سه مورد از خانه‌های ایرانی- اسلامی)». مطالعات شهر ایرانی- اسلامی. شمارة 12، صص 89-100. پارسانیا، حمید. 1390. روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا. جنکز، چارلز. 1398. داستان پست‌مدرنیسم. ترجمة احسان حنیف. تهران: فکر نو. جوادی آملی، عبدالله. 1392. فطرت در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم). جلد 12. قم: نشر صدرا. حائری مازندرانی، محمدرضا. 1388. خانه، فرهنگ، طبیعت: بررسی معماری خانه‌های تاریخی و معاصر. تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری. خسروپناه، عبدالحسن و عاشوری، مهدی. 1394. روش‌شناسی علوم اجتماعی. تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران. خسروپناه، عبدالحسین. 1391. «الگوی حکمی-اجتهادی علوم انسانی». فصلنامة جاویدان خرد. شمارة 19. صص 13-58. ______________. 1392. فلسفة علوم انسانی (بنیان های نظری). قم: نشر تعلیم و تربیت اسلامی. ______________. 1400. نظریه‌پردازی در علوم انسانی حکمی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. رشاد، علی‌اکبر. 1385. فلسفة مضاف. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. سجادی، سیدجعفر. 1379. فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. تهران: طبع و نشر. سوزنچی، حسین. 1399. «فطرت به‌مثابة نظریة انسان‌شناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن». آیین حکمت. سال دوازدهم. شمارة 44. صص 7-35. طباطبایی، سید محمدحسین. 1374. تفسیرالمیزان. ترجمة موسوی همدانی. ج 16. قم: دفتر انتشارات جامعة مدرسین حوزة علمیة قم. عبودیت، عبدالرسول. 1391. درآمدی به نظام حکمت صدرایی. ج 3. قم: سمت. فرهیخته، نورالدین. 1394. داروینیسم و مذهب (نبرد اندیشه‌ها در زیست‌شناسی). تهران: ققنوس. مصباح یزدی، محمدتقی. 1395. رابطة علم و دین. قم: انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). مطهری، مرتضی. 1377. مجموعة آثار. ج 2 (مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی). تهران و قم: صدرا. مطهری، مرتضی و طباطبایی سید محمدحسین. 1377. مجموعة آثار. ج 6. قم و تهران: صدرا. معماریان، غلامحسین. 1391. آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه‌شناسی درون‌گرا. تهران: سروش دانش. ______________. 1391. سیری در مبانی نظری معماری. تهران: انتشارات سروش دانش. مؤمنی، کوروش و ناصری، ندا. 1394. «بررسی ابزارها و روش‌های ایجاد محرمیت در خانة زینت‌الملک شیراز منطبق بر آیات و روایات اسلامی». پژوهش‌های معماری اسلامی. دورة سوم. شمارة 4. صص 18-35. نقره‌کار، عبدالحمید. 1387. درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی. تهران: وزارت مسکن و شهرسازی. نقی‌زاده، محمد. 1395. نظریة فضای حیات طیبه: شهر آرمانی اسلام. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. نصر، طاهره. 1394. «پارادایم معماری مسکن در سیمای امروز شهر ایرانی-اسلامی». مطالعات شهر ایرانی-اسلامی. دورة ششم. شمارة 22. صص 67-78. Futuyma، D. J. 1998. Evolutionary Biolog. 2nd ed. Sunderland، MA: Sinauer Associates، PDF. Gould، S. J. 2007. Ever since Darwin: Reflections in Natural History. New York: Norton، EPUB. Le C. 1931. Towards a New Architecture. london: J. Rodker Mayr، E. 2004. “Darwin's Influence on Modern Thought”, What Makes Biology Unique? Considerations on the Autonomy of a Scientific Discipline, New York: Cambridge UP, pp. 83-97.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق