چگونگی تولید نظریه حکمی در علم معماری از موضوعات پر اهمیت تحقق مکتب معماری اسلامی است؛ بهعبارتی تحقق معماری حکیمانه و اسلامی در ساختارهای جامعه منوط بر تولید نظریههای حکمی و مدیریت آنها میباشد. اما مشاهده میشود پژوهشهای پراکنده با روششناسیهای گوناگون و گاهی بدون توصیف روششناسی، امکان تولید مکتب معماری حکمی را تضعیف نموده است. بهعبارتی جایگاه مدیریت دانش در علم معماری مورد غفلت برخی صاحبنظران واقع شده است؛ درحالیکه میتوان با تولید الگوی نظریهپردازی در معماری، اراده فردی جریانهای حکمی را به اراده جمعی تبدیل کرد و در نهایت تولید علم را مدیریت نمود. برایناساس پژوهش حاضر در تلاش است با بررسی چالشهای موجود در فرآیند نظریهپردازی و نقد آنها، به یک الگوی مشخص دست یابد، لذا روش تحلیلی – تفسیری و کشفی در این پژوهش مورد توجه بوده است که ابتدا به توصیف فرآیند نظریهپردازی پرداخته و سپس با نقد و تفسیر به معرفی مدلِ تولید نظریه در دانش معماری دست مییابد که بهنظر میرسد مدل معرفیشده تا حدود زیادی قادر است به پراکندگی روششناسیها و فرآیندهای نظریهپردازی در دانش معماری سامان دهد. در این راستا تولید نظریه در معماری را در پنج گام موضوعشناسی، فعالیت و ساحتشناسی، فلسفه مضاف، نقد و تولید معرفی مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي انتشار الکترونیک: 1403/3/10