دوره 3، شماره 3 - ( 9-1396 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 138-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliyan M, Noori F. An Explanation and Description of the Truth of Human Being as One of the Main Presuppositions of Psychology With an Emphasis on the Conception of “Deist Living Being” Based on Ayatollah Jawadi Amoli’s Theory of “Interpreting Man with Man”. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2017; 3 (3) :123-138
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-71-fa.html
علیان محمد، نوری فرزانه. تبیین و تشریح حقیقت انسان به‌عنوان یکی از پیش‌فرض‌های اصلی روان‌شناسی با تأکید بر مفهوم «حی متأله» بر‌اساس نظریه «تفسیرانسان به انسان» آیت الله جوادی آملی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1396; 3 (3) :123-138

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-71-fa.html


چکیده:   (3051 مشاهده)
چکیده
هدف از پژوهش و نوشتار حاضر تبیین و تشریح حقیقت انسان به‌عنوان موضوع اصلی روان‌شناسی با تأکید بر مفهوم «حی متأله» بر‌اساس نظریه «تفسیر انسان به انسان» جوادی آملی بود. در این پژوهش و نگارش از روش تحقیق کیفی و کتابخانه‌ای برای رجوع به منابع غنی و اصیل اسلامی و روان‌شناختی استفاده شد. موضوع انسان و ارائه یک تعریف جامع، صحیح و پایدار از حقیقت انسان از ابتدا مد‌ّنظر تمامی متفکران و محققان علوم انسانی بوده است. مکاتب مختلف روان‌شناسی‌ براساس تعریف خود از انسان به مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی او می‌پردازند؛ ازاین‌رو، در روان‌شناسی یک تعریف جامع و کامل از انسان وجود ندارد و بعضاً تعاریفی با نگاه بدبینانه به انسان و در سطوح مادی ارائه می‌شود. برای ارائه یک تعریف جامع، صحیح و پایدار از انسان باید به شناخت «حدّ تام» انسان پرداخت. بر‌اساس نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش حاضر، انسان به‌عنوان «حی متأله» تعریف می‌شود. این مفهوم در حین اینکه به تعریف جنس انسان (حی) می‌پردازد، فصل‌الفصول انسان (متأله) را نیز معرفی می‌کند. بر همین اساس انسان برای نیل به فصل‌الفصول خود دارای چهار مرتبه و سه ساختار وجودی اساسی است. نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که مفهوم «حی متأله» به‌عنوان اساسی‌ترین رکن نظریه «تفسیر انسان به انسان» جوادی آملی، موجبات ارائه یک تعریف جامع، پایدار و صحیح را بر‌اساس تکیه بر معارف قرآنی فراهم می‌آورد.
متن کامل [PDF 514 kb]   (1263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1396/9/30

فهرست منابع
1. قرآن کریم. اتکینسون، ریتا ال و همکاران. 1388. متن کامل زمینة روان‌شناسی هیلگارد. ترجمة براهنی و بیرشک و بیک و زمانی و شاملو و شهرارای وکریمی و گاهان. تهران. رشد. چاپ دوازدهم جوادی آملی، عبدالله. 1389. تفسیر انسان به انسان. قم. اسراء. چاپ پنجم. حسین‌زاده، محمد. 1390. در‌آمدی بر معرفت‌شناسی و مبانی معرفت دینی. قم. مؤسسة آموزشی‌ـ‌پژوهشی امام خمینی (قدس سره).چاپ سوم. طاهرزاده، اصغر. 1390. خویشتن پنهان. اصفهان. لب‌المیزان. طباطبایی، سید محمد حسین. 1421ق. المیزان فی تفسیر القرآن. قم. مطبوعات اسماعیلیان. عباسی، حسن. تابستان 1391. «سلسله‌مباحث تجاوز به ذهن». اندیشکدة یقین .kolbeh-keramat.ir .

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق