پژوهشگر پژوهشکده مطالعات تقریبی. ایران. قم.
چکیده: (2003 مشاهده)
چکیده
باوجود اهمیت علوم انسانی و نقش بسزای آن در احیای فرهنگ دینیـملّی و توسعۀ علوم و فناوری، این علوم در دانشگاههای ایران آنگونه که لازم است مورد توجه قرار نگرفته و جایگاه شایستهای ندارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه مدیریت تحولات علوم انسانی در آرا و اندیشههای امام خامنهای (حفظهالله) است. این پژوهش بهصورت نظری و با روش سندکاوی انجام گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مبانی مادی و ضدّ دینی، ماهیت غربی، الگوگیری بیقید و شرط از نظریهها و تولیدات غربی، نادیدهانگاشتن جایگاه و منزلت نخبگان، دانشآموختگان، مؤسسات و تولیدات علوم انسانی، مهمترین چالشهایی هستند که از دیدگاه امام خامنهای (حفظهالله)، علوم انسانی در دانشگاههای ایران با آنها روبهرو است. همچنین، یافتهها نشان میدهد که استخراج مبانی این علوم از دین، بومیسازی، نظریهپردازی، تولید علم و نوآوریهای علمی و لزوم توجه کافی به جایگاه نخبگان، دانشآموختگان، مؤسسات علوم انسانی، مؤثرترین راهکارها در مرتفعکردن نواقص و بهبود وضعیت علوم انسانی در آرا و اندیشههای امام خامنهای (حفظهالله) است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى انتشار الکترونیک: 1397/6/31
فهرست منابع
1. قرآن کریم.
ابنمنظور، محمّد بن مکرم. 1414ه. ق. لسان العرب. محقق و مصحح جمالالدین میردامادی. 15 جلدی. ج 4. بیروت. انتشارات دارالفکر و النشر و التوزیعـدارصادر. چاپ سوم.
بستان، حسین؛ فتحعلیخانی، محمد؛ گائینی ابوالفضل. 1391ه. ش. گامی بهسوی علم دین. ج 1. قم. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. چاپ سوم.
پارسانیا، حمید. 1386ه. ش. هفت موج اصلاحات. قم. مؤسسة بوستان کتاب. چاپ اول.
ــــــــــــــ. 1387ه. ش. عرفان و سیاست. قم. مؤسسة بوستان کتاب. چاپ دوم.
ــــــــــــــ. 1388ه. ش. علم و فلسفه. تهران. سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی. چاپ پنجم.
جمعی از نویسندگان. 1389ه. ش. مبانی اندیشة اسلامی(3)ـانسان؛ راه و راهنماشناسی. قم. انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمة الله). چاپ اول.
جوادی آملی، عبدالله. 1386ه. ش. منزلت عقل در هندسة معرفت دینی. قم. مرکز نشر اسراء. چاپ دوم.
چالمرز، آلن اف. 1385ه. ش. چیستی علم. ترجمۀ سعید زیباکلام. تهران. سمت. چاپ هفتم.
خسروپناه، عبدالحسین. 1394ه. ش. در جستوجوی علوم انسانی. ج 1. قم. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها. دفتر نشر معارف. چاپ دوم.
علیپور، مهدی؛ حسنی، سیدحمیدرضا. 1389ه. ش. پارادایم اجتهادی دانش دینی «پاد». قم. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. چاپ اول.
عمید، حسن. 1371ه. ش. فرهنگ عمید. تهران. انتشارات امیرکبیر. چاپ دوم.
قرائتی، محسن. 1383ه. ش. تفسیر نور. تهران. مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن. چاپ یازدهم.
کلینی، محمّدبن یعقوب بن اسحاق. 1407ه. ق. الکافی. مصحح علیاکبر غفاری و محمّد آخوندی. 8 جلدی. ج 2. تهران. دار الکتب الإسلامیه. چاپ چهارم.
گلشنی، مهدی. 1393ه. ش. از علم سکولار تا علم دینی. تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. چاپ هفتم.
لازی، جان. 1392ه. ش. درآمدی تاریخی به فلسفة علم. ترجمة دکتر علی پایا. تهران. سازمان انتشارات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). چاپ هفتم.
مدنی شیرازی، علیخان بناحمد. 1384ه. ش. الطراز الأول و الکناز لما علیه من لغۀ العرب المعول». 9 جلدی. ج 7. مشهد. مؤسسه آل البیت (علیهمالسلام) لإحیاء التراث. چاپ اول.
مصباح یزدی، محمدتقی. 1393ه. ش. رابطة علم و دین. قم. انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمة الله). چاپ دوم.
مکارم شیرازی، ناصر. 1373ه. ش. ترجمۀ قرآن. قم. دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی). چاپ دوم.
نبویان، سیدمحمود. 1387ه. ش. جستارهایی در باب دین و دنیای مدرن. قم. پرتو ولایت. چاپ دوم.
Copleston, Fredrick Charles. 1994. A History of philosophy Webster Merriam, collegiate dictionaty.springfiled, Massachusetts, U.S.A, Eleventh Edition. 2003.
پایگاه اطلاعرسانی حضرت امام خامنهی (حفظه الله) .www.khamenei.ir
پایگاه اطلاعرسانی شبکه خبر .www.irinn.ir