دوره 6، شماره 2 - ( 6-1399 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 110-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahed Zahedani S S. Social Pathology A Theoretical Islamic Approach. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2020; 6 (2) :83-110
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-206-fa.html
زاهد زاهدانی سید سعید. آسیب‌های اجتماعی (پیشنهادی نظری از موضع اسلامی). فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1399; 6 (2) :83-110

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-206-fa.html


چکیده:   (1666 مشاهده)
ناهنجاری‌ها و کج‌رفتارهای اجتماعی را آسیب اجتماعی می‌دانند.  هر فرهنگی برای خود متناسب با ارزش‌ها و هنجارهایش این آسیب‌ها را تعریف می‌کند.  با توجه به مراودات فرهنگی گسترده بین جوامع مختلف در قرن بیستم، تا حد زیادی این کج رفتارها مشابه هم شناسائی می‌شوند اما بر اساس تحلیل‌های مختلف، مواجهۀ با آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.  در این مقاله ادعا شده که در نظریه‌پردازی‌های علوم اجتماعیِ موجود مدیریت آسیب‌ها و نه حل آن‌ها مورد نظر است.  بر‌عکس این رویکرد، در نظریه‌پردازی اسلامی هدف حل آسیب‌های اجتماعی است. معتقدیم در نظریه‌پردازی اسلامی حاضر ضمن حل آسیب‌ها، مدیریت آن‌ها هم صورت می پذیرد. برای بررسی این ادعا و درک کم و کیف آن، اصل را بر ارادۀ فردی و اجتماعی می‌گذاریم. فرد و یا جمعی که انحراف پیدا می‌کند و در اصطلاحات علوم اجتماعی امروز هنجار‌های فردی و یا اجتماعی را می‌شکند، این کار را مبتنی بر ارادۀ خویش انجام می‌دهد؛ بنابراین، راه‌حل در تنظیم نظام اراده‌های فردی و اجتماعی است. در فرد و در جامعه قائل به سه سطح ارزش‌ها و اخلاق، علم و معرفت و رفتار هستیم. در هر یک از این سطوح و بین آن‌ها انحراف در فرد، در جامعه و یا در بین فرد و جامعه می‌تواند راه یابد. اندیشمندان علوم اجتماعی غرب تلاش می‌کنند این سه سطح را در فرد، در جامعه و بین فرد و جامعه بر مبنای واحدی هماهنگ کنند که منجر به مدیریت ناهنجاری می‌شود. در اندیشۀ اسلامی به علت وجود اصول توحید، نبوت و معاد، اصل بر هماهنگ شدن ناهماهنگی‌های فردی، اجتماعی و یا بین فرد و جامعه بر‌اساس ارادۀ الهی است؛ به‌این‌ترتیب، آسیب مدیریت و حل می‌شود. در این مقاله تلاش کرده‌ایم که با اتکا به مفاهیم قرآنی موارد فوق را با استدلال منطقی به بحث بگذاریم و نظریه‌پردازی کنیم.
متن کامل [PDF 256 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1399/6/1

فهرست منابع
1. قرآن مجید. امام خمینی، سید روح الله. 1392. ترجمۀ تحریر الوسیله.جلد 2، تهران: مؤسسۀ نشر آثار امام خمینی(س). چامسکی، نوام. 1374 ساخت های نحوی. ترجمۀ احمد سمیعی گیلانی. تهران: انتشارات خوارزمی. زاهد زاهدانی، سید سعید. 1370. مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام. قم: بهینه. ــــــــــــــــــــــــ. 1384. «در باب توسعۀ فرهنگی». راهبرد یاس. شمارۀ سوم.، پاییز، صص 92-81. ــــــــــــــــــــــــ. 1390. «مقایسۀ پرستش فردی و اجتماعی». پژوهشنامه، مطالعات تطبیقی فرهنگ اسلام و ایران. صص 86-69. ــــــــــــــــــــــــ. 1394. درآمدی بر مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ــــــــــــــــــــــــ. 1397. «مبانی روانشناختی و جامعهشناختی معروف و منکر با استناد به مفاهیم قرآنی (طرحی نو درجهت تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر معارف اسلامی)». فصلنامۀ تحقیقات بنیادین. شمارۀ پیاپی 12. پاییز. صص 27-7. ــــــــــــــــــــــــ. 1397. «نظریه‌پردازی آسیبهای اجتماعی ارائۀ یک پیشنهاد نظری از موضع اسلامی». فصلنامهٔ مطالعات اسلامی آسیب های آسیب‌های اجتماعی. دورۀ 1. شمارۀ 2. پاییز. صص 12-1. زاهد زاهدانی، سید سعید؛ جاجرمی‌زاده، محسن؛ تقوی، سید‌ رضا. 1392. «فرهنگ به مثابهٔ رسانهای میان اراده و عمل جمعی (مطالعۀ تطبیقی فرهنگ اسلامی و سکولار)». رسانه و فرهنگ. سال سوم. شمارۀ دوم. پاییز و زمستان. صص 76-55. مطهری، مرتضی. 1361. شناخت در قرآن. قم: انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. معین الاسلام، مریم. 1385. مجلۀ پیام زن، شماره 179 و 180.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق