عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده: (3559 مشاهده)
چکیده
سؤال اصلی پژوهش این است که «فراروانشناسی» در روانشناسی اسلامی چه جایگاهی دارد؟ آیا میتوان در روانشناسی اسلامی، از «فراروانشناسی» بینیاز بود؟ روش این پژوهش عبارت است از: تحلیل محتوای متون دینی و روانشناختی بهصورت نظری و مفهومی. دستاوردهای پژوهش نیز عبارت است از: 1. «فراروانشناسی» در روانشناسی معاصر وارد شده است؛ 2. تجلیات و مصادیق فراروانشناسی در بعضی جوامع امروزی، بسیار متنوع و زیاد است؛ 3. روانشناسی اسلامی، بهتناسب موضوعاتی مثل «ایمان به غیب»، «انگیزههای متعالی»، «ادراکات فراحسی» و... که مطرح میکند، ارتباط روشنی با «فراروانشناسی» ایجاد میکند؛ 4. اگر بخواهیم رفتارهای انسان را در مقیاس دنیا و آخرت بررسیِ روانشناختی کنیم، چارهای نداریم جز اینکه به امور فراروانشناختی نیز توجه داشته باشیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى انتشار الکترونیک: 1395/6/31
فهرست منابع
1. • قرآن کریم. ترجمه آیتالله مکارم شیرازی.
1. ابنسینا، ابی علی الحسین بن علی. 2005= 1425= 1384. مجربات ابنسینا الروحانیه. بیروت. موسسه النور للمطبوعات.
2. ابنسینا، حسین 1375. الاشارات و التنبیهات. قم. نشر البلاغه. چاپ اول.
3. ابنسینا، حسین. 1375ب. النفس من کتاب الشفاء. تحقیق آیتالله حسنزاده آملی. مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی. قم.
4. ابن عربی، محمد بن علی. 1381. الفتوحات المکیه. ترجمه محمد خواجوی، محمد. ج 3. تهران. نشر مولی.
5. اروین، هروی جی. 1389. مقدمهای بر فراروانشناسی، ترجمه سید احمد جلالی. تهران. پادرا.
6. ایوان، کاستلان. 1368. پیراروانشناسی. ترجمه شهرنوش پارسیپور. تهران. سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
7. الماسیان، حسین. 1368. قوای نامرئی در بیان علوم مغناطیس. تهران. انتشارات گوتنبرگ. چاپ اول.
8. آیزنک و دیگران. 1376. روح و دانش جدید. مترجم و گردآورنده محمدرضا غفاری. ویراستار بهاءالدین خرمشاهی. تهران. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9. بحرانی، ابن میثم. 1366. شرح نهجالبلاغه. ج 2. مشهد. آستان قدس رضوی.
10. بنجامین، ولمن. 1375. اختلالات روان-تنی. ترجمه بهمن نجاریان و همکاران. تهران. رشد.
11. بهشتی، محمد. 1375. کیفیت ارتباط ساختمان وجود انسان. حوزه و دانشگاه. ش 9.
12. چوییرا، دیپک. 1374. ذهن بیانتها، جسم پردوام: کوانتوم و پیرنشدن. ترجمه مهدی قراچهداغی. تهران. البرز.
13. حاتمی، محمدرضا. «تعامل جسم و روان». معرفت. شماره97. قم مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره).
14. حسنزاده آملی، حسن. 1371. مجله کیهان اندیشه، شماره 44 .
15. حسنزاده آملی، حسن. 1371. عیون مسائل النفس. تهران. انتشارات امیر کبیر.
16. حسنزاده آملی، حسن. 1387. دروس معرفت نفس. تهران. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
17. دانش، حسین. 1380. روانشناسی معنوی. ترجمه نورالدین رحمانیان. تهران. انتشارات.
18. ریچارد، بوتبی. 1386. فروید در مقام فیلسوف: فراروانشناسی پس از لاکان. ترجمه سهیل سمی. تهران. ققنوس.
19. شیروانی، علی 1390. «تبیین فلسفی وقوع تجربه دینی از نظر ابنسینا». معرفت فلسفی. شماره 3.
20. صدرالدین شیرازی، محمد ابن ابراهیم. 1362. مبدأ و معاد. ترجمه احمدبن الحسینی اردکانی. به کوشش عبدالله زنونی. تهران. مرکز نشر دانشگاهی.
21. صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. 1981. الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه. بیروت. دارالاحیاء التراث. چاپ سوم.
22. طاووسی (کابوک)، شعبان. 1366. روانشناسی هیپنوتیزم. چاپ هشتم. تهران. ناشر: مؤلف.
23. عبید، رئوف. 1371. انسان روح است نه جسد. ترجمه زینالعابدین کاظمی خلخالی. تهران. نشر دنیای کتاب چاپ هشتم.
24. فعّالی، محمدتقی. 1378. ایمان دینی در اسلام و مسیحیت. تهران. کانون اندیشه جوان.
25. کاویانی، محمد. 1391. سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
26. کاویانی، محمد. 1393. روانشناسی در قرآن. قم. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
27. مازلو، ابراهام. 1374. افقهای والاتر فطرت انسان. ترجمه احمد رضوانی. مشهد. آستان قدس رضوی. معاونت فرهنگی.
28. مصباح یزدی، محمدتقی. 1381. پندهای امام صادق(ع) به ره جویان صادق. قم. مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (ره).
29. مظاهری سیف، حمیدرضا. 1388. جریانشناسی انتقادی عرفانهای نوظهور. قم. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. چاپ دوم.
30. معظمی، داوود، و همکاران. 1373. «اثر آرامش عضلانی بر پاسخ لنفوسیتهای آ». پژوهشهای روانشناسی. ش5،
31. مکارم شیرازی، ناصر. 1371. تفسیر نمونه. تهران. دارالکتب الاسلامیه.
32. نادری، محمدتقی. 1385. تمرکز برای تقویت جسم و جان و حواس ظاهر و باطن. تهران. موسسه فرهنگی هنری بشیر علم و ادب. چاپ اول.
33. نهجالبلاغه. قم. 1387. تهران. مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان.
34. هامفری، نائومی. 1370. مدیتیشین. ترجمه دکتر جمالیان. تهران. ناشر: مترجم. چاپ اول.