دوره 7، شماره 3 - ( 9-1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 32-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tarkhan G. The Result of Quranic Belief in the Unseen World in the Method of Humanities. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2021; 7 (3) :11-32
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-369-fa.html
ترخان قاسم. برایند اعتقاد قرآنی به جهان غیب در روش علوم انسانی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1400; 7 (3) :11-32

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-369-fa.html


چکیده:   (1074 مشاهده)
ادیان توحیدی بر پایۀ دعوت به حقایق غیبی شکل گرفته‌اند. نوشتار حاضر با استفاده از روش کتابخانه‌ای در گردآوری اطلاعات، و روش توصیفی تحلیلی در استنتاج دیدگاه، ضمن گزارشی از دو رویکرد طبیعت‌گرایی روشی و ضد آن، به هستی‌شناسی جهان غیب و چگونگی ارتباط این جهان با شهادت پرداخته است و براساس این مبنا، تلاش کرده است دو رویکرد یادشده را مورد نقد قرار دهد و درنهایت، به اقتضائات ایجابی اصل باورمندی به جهان غیب در مؤلفۀ‌ روش علوم انسانی بپردازد.
از جهت سلبی، نقص معرفتی مهم‌ترین چالش طبیعت‌گرایی روش‌شناختی و ابتلای به نسبیت از چالش‌های رویکرد ضد آن دانسته شد. از جهت ایجابی و با نگاه پیشینی، بررسی شد که با جایگزینی این مبنای قرآنی چه تغییراتی در مؤلفۀ‌ یادشده پدید می‌آید؟ براساس این مبنا، در علوم انسانی اسلامی، ضمن نفی انحصار در به‌کارگیری از روش‌ تجربی و روش تبیینی، روش ترکیبی خاصی پیشنهاد شده است.
متن کامل [PDF 302 kb]   (575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1400/9/10

فهرست منابع
1. قرآن مجید. پارسانیا، حمید. 1380. حدیث پیمانه. قم: معارف. چاپ پنجم. ـــــــــــــــ. 1387. «بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی». راهبرد فرهنگ. شمارۀ 3. پاییز. صص 31ـ17. پارسانیا، حمید؛ طالعی‌اردکانی، محمد. 1392. «روش‌شناسی بنیادین و روش‌شناسی کاربردی در علوم اجتماعی با تأکید بر رویکرد رئالیسم و نومینالیسم». معرفت فرهنگی اجتماعی. شمارۀ 2. صص 96ـ73. تالیا فرو، چارلز. 1382. فلسفۀ دین در قرن بیستم. ترجمۀ انشاءالله رحمتی. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی. ترخان، قاسم. 1395. «علل معنوی چالش‌های پیش‌رو در اسلامی‌سازی علوم». فلسفۀ دین. دورۀ 13. شمارۀ 3. صص 456ـ431. ــــــــــــ. 1399. «نقش و تأثیر علل و عوامل فرامادی در بلایای طبیعی». قبسات. شمارۀ 96. صص 66ـ35. ترخان، قاسم؛ بهزادی‌مقدم، محمدرضا. 1398. «جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریۀ علم دینی آیت‌الله جوادی آملی». نقد و نظر. دورۀ 24. شمارۀ 94. صص 43ـ22. تقی‌لو، فرامرز؛ آدمی، علی. 1390. «نتایج اخلاقی تقابل طبیعت‌گرایی ـ ضدطبیعت‌گرایی در علوم انسانی».عیار پژوهش در علوم انسانی. سال سوم. شمارۀ اول. بهار و تابستان. صص 58ـ31. جوادی آملی، عبدالله. 1373. شریعت در آیینۀ معرفت. قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء. چاپ دوم. ــــــــــــــــــــــ. 1374. علی بن موسی الرضا(ع) و الفلسفة الالهیة. قم: دار الاسراء للنشر. ــــــــــــــــــــــ. 1376. رحیق مختوم. قم: مرکز نشر اسراء. ــــــــــــــــــــــ. 1389. تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء. چاپ ششم. خسروپناه، عبدالحسین. 1394. فلسفۀ علوم انسانی (بنیادهای نظری). قم: دفتر نشر معارف. رضایی اصفهانی، محمدعلی. 1387. تفسیر قرآن مهر. قم: پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن. زرگر، زهرا؛ آزادگان، ابراهیم؛ نبوی، لطف‌الله. 1397. «تشریح و نقد استدلال‌های الهیاتی حاکی طبیعت‌گرایی روش‌شناختی». حکمت و فلسفه. شمارۀ 54. صص 111ـ84. سبحانی، جعفر. 1410. منشور جاوید. قم: دارالقرآن الکریم. ــــــــــــــــ. 1412. الإلهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل.قم: المرکز العالمی للدراسات الإسلامیة‏‏. چاپ سوم. ــــــــــــــــ. 1393. اصالت روح ازنظر قرآن. قم: مؤسسۀ امام صادق (ع). چاپ اول. سجادی، سیدجعفر. 1379. فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. سروش، عبدالکریم. 1374. درس‌هایی در فلسفه علم‌الإجتماع. تهران: نشر نی. سوزنچی، حسین. 1389. معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. شریفی، احمدحسین. 1395. روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی. تهران: انتشارات آفتاب توسعه. چاپ اول. شیرازی، صدرالدین محمد بن‌ابراهیم (ملاصدرا). 1981م.‌ الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. با تعلیقه علامه طباطبایی. بیروت:‌ دار إحیاء التراث العربی. چاپ سوم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 1360. الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. چاپ دوم. طب‍اطب‍ای‍ی‌، سید م‍ح‍م‍دح‍سین. 1417. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی. چاپ پنجم. ــــــــــــــــــــــــــــــ. 1381. طریق عرفان. قم: ن‍ش‍ر ب‍خش‍ایش. ــــــــــــــــــــــــــــــ. بی‌تا. اعجاز ازنظر قرآن و عقل. قم: نشر فاخته. طیب، عبدالحسین. 1369. اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات اسلام. چاپ دوم. طوسی، محمد بن الحسن. 1414. الأمالی. قم: دار الثقافة. چاپ اول. عاشوری، مهدی. 1392. درس‌گفتارهای دورۀ فلسفۀ علوم انسانی دکتر خسروپناه و پارسانیا. تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران. عضیمه، صالح. 1380. معناشناسی واژگان قرآن. مشهد: آستان قدس رضوی. فتحی‌زاده، مرتضی. 1392. «طبیعت‌گرایی علمی و فراطبیعت‌گرایی دینی». پژوهش‌های علم و دین. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شمارۀ دوم. صص 128ـ111. فروند، ژولین. 1372. نظریه‌های مربوط به علوم انسانی. ترجمۀ علی‌محمد کاردان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. چاپ دوم. قرشی، سیدعلی‌اکبر. ۱۳۷۶. قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الاسلامیة. چاپ دوازدهم. کلینی، محمدبن ‌یعقوب‏. 1407ق. الکافی. تهران: دارالکتب‌الإسلامیة. چاپ چهارم.‏ لاهیجى، فیاض‏. 1383. گوهر مراد. مقدمه از زین‌العابدین قربانى. تهران: نشر سایه. چاپ اول. مطهری، مرتضی. 1382. مجموعه آثار. جلد 3. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دهم. ــــــــــــــــ. 1383. مجموعه آثار، جلد 2. تهران: انتشارات صدرا. چاپ یازدهم. ــــــــــــــــ. 1384. مجموعه آثار. جلد 1. تهران: انتشارات صدرا. چاپ دوازدهم. مکارم شیرازی، ناصر. 1374. تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب‌الإسلامیة. چاپ اول. موسوی‌خمینی، سیدروح‌اللّه. 1387. الطلب و الإرادة. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). چاپ چهارم. میرباباپور، سید مصطفی. 1396. «مفهوم‌شناسی طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به‌مثابه یک ابرپارادایم برای علم مدرن». تأملات فلسفی دانشگاه زنجان. شمارۀ 19. صص 242ـ213. نصر، سیدحسین. 1374. جوان مسلمان و دنیایی متجدد. ترجمۀ مرتضی اسعدی. تهران: طرح نو. Bishop, Robert. 2013. "God and Methodological Naturalism in the Scientific Revolution and beyond". Perspectives on Science and Christian Faith, Vol. 65. No. 1.pp 10-23 Johnson, Phillip E. 1997. The Unraveling of Scientific Materialism. First Things 77. Plantinga, Alvin. 2011. Where The Conflict Really Lie. Oxford University Press: New York. Ruse, Michael. 2005). "Methodological Naturalism Under Attack". South African Journal of Philosophy. 24:1. pp 44-60. Stoeger, William. R. 2009. "Describing God’s Action in the World in Light of Scientific Reality". Philosophy, Science and Divine Action. Edited by F.LeRon Shults, Nancey Murphy, and John Robert Russell. Published by: Brill. Leiden, Boston.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق