دوره 8، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 120-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadiza’adi M T, Doroudi M J. A Review of the sources and Method of Goal-setting in Islamic Education. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2022; 8 (3) :99-120
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-454-fa.html
هادی زاده محمدتقی، درودی محمدجواد. بازتأملی در منابع و روش هدف‌گذاری در تربیت اسلامی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1401; 8 (3) :99-120

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-454-fa.html


چکیده:   (734 مشاهده)
مقصود از هدف‌گذاری  تربیتی، تعیین اهداف تربیت در سطوح مختلف، به‌منظور جهت‌دادن به اقدامات تربیتی است. با وجود اینکه در هر هدف‌گذاری  اتقان اهداف به‌دست‌آمده به اطمینان از چگونگی هدف‌گذاری  وابسته است، از میان پژوهش‌هایی که تاکنون به ارائۀ  نظام‌مند اهداف تربیتی همت گمارده‌اند، کمتر موردی را می‌توان یافت که به‌صراحت و به‌طور مستقل به بحث دربارۀ  چگونگی هدف‌گذاری  پرداخته باشد. درواقع در این پژوهش‌ها به تفصیل روشن نیست منابع هدف‌گذاری  کدام‌اند و در به دست دادن اهداف چه جایگاهی دارند؟ همچنین  مشخص نیست این منابع با چه روشی استخراج شده و سپس در سطوح مختلف اهداف (غایی، میانی و عملیاتی) چینش یافته‌اند؟ در راستای این خلأ، هدف پژوهش حاضر بررسی منابع و روش هدف‌گذاری  در تربیت اسلامی و پاسخ به دو پرسش پیش‌گفته است. روش پژوهش تحلیلی - اجتهادی است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در دیدگاه اسلامی، «وحی» یگانه منبع برای دستیابی به اهداف تربیتی است، که متکی بر آن می‌توان به سطوح مختلف اهداف دست یافت. همچنین فرایند دستیابی به اهداف دربارۀ  منبع وحی، به دو مرحلۀ  کلی «کشف» و «چینش» تقسیم می‌شود. برای کشف اهداف، شناسایی قالب‌ها و اسلوب‌های بیان هدف ضرورت دارد. همچنین برای چینش اهداف، با معیار قراردادن ویژگی‌های مراتب مختلف هدفی، طبقه‌بندی اهداف ممکن شده و سپس با تحلیل اهداف بالادست، نسبت اهداف هر طبقه با یکدیگر روشن می‌‌شود.
متن کامل [PDF 282 kb]   (367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1401/7/10

فهرست منابع
1. قرآن کریم. اعرافی، علیرضا؛ بهشتی، محمد؛ فقیهی، علی‌نقی؛ ابوجعفری، مهدی. 1395. درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلام (2): اهداف تربیت از دیدگاه اسلام. تهران: انتشارات سمت. باقری، خسرو. 1390. درآمدی بر فلسفۀ تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. جلد 1. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. _________. 1395. نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد 1. تهران: انتشارات مدرسه. جمعی از نویسندگان. 1391. نظام تربیتی بسیجیان (طرح صالحین). به سفارش سازمان بسیج مستضعفین. جمعی از نویسندگان. 1395. درآمدی بر نظام‌نامۀ تربیتی المصطفی (ص). قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص). ذوعلم، علی. 1387. سند «الگوی مفهومی هدف‌گذاری درسی تربیتی». کمیتۀ کلیات. شاملی، عباسعلی؛ یوسفی، شهناز. 1394. بنیان‌های دینی و فلسفی نظام تعلیم و تربیت اسلامی: رویکرد توصیفی ـ تحلیلی (مجموعه مقالات). تهران: انتشارات سادس. صادق‌زاده قمصری، علیرضا. 1390. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش. صفایی حائری، علی. 1385. اندیشۀ من. قم: انتشارات لیله القدر. _____________. 1386. تطهیر با جاری قرآن. جلد 1. قم: انتشارات لیله القدر. _____________. 1394. مسئولیت و سازندگی. قم: انتشارات لیله القدر. طباطبایی، سید محمدکاظم. 1393. منطق فهم حدیث. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). مصباح یزدی، محمدتقی. 1394. فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق