jafari A, Bankipourfard A, tabaeian S R. Investigating the Adaptability Component of Bar-on Emotional Intelligence Model and the Methods for nurturing it in Imam Ali's Tradition. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2016; 2 (3) :171-196
URL:
http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-46-fa.html
جعفری آزاده، بانکی پورفرد امیرحسین، طبائیان سیده راضیه. بررسی مؤلفه سازگاری مدل هوش هیجانی بار-ان
و روشهای پرورش آن در سنّت و سیره امام علی (علیهالسلام). فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1395; 2 (3) :171-196
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-46-fa.html
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران.
چکیده: (2457 مشاهده)
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و استخراج روشهای پرورش مؤلفه سازگاری مدل هوش هیجانی بار-ان بود. روش جمعآوری دادهها کتابخانهای و با روش تحلیل محتوا انجام شد. سه خردهمؤلفه سازگاری «انعطافپذیری، حل مسئله و آزمون واقعیت» در سنّت و سیره امام علی (علیهالسلام) بررسی شد. انعطافپذیری در سنت و سیره امام علی (علیهالسلام)، عقاید و اصول را دربر نمیگیرد و رفق و مدارا در هنگام مشاهده ظلم و گناه و تجاوز به حقوق دیگران و پایمالشدن اصول اسلام مذموم بوده و مداهنه نامیده میشود و در چنین مواقعی باید با خشونت و شدت با آن برخورد کرد. روشهای پرورش این مؤلفه در سنّت و سیره امام علی(علیهالسلام)، کسب صفت رفق و مدارا و شناخت، آگاهی و پذیرش تفاوتهای بین فردی بود. روشهای پرورش خردهمؤلفه حل مسئله در سنت و سیره امام علی (علیهالسلام) عبارت بود از فکر و اندیشه درباره مسئله، توکّل بر خداوند و مشورتکردن با افراد واجد شرایط. خردهمؤلفه آزمون واقعیّت درباره دیدن واقعیتها است، ولی سنت و سیره امام علی (علیهالسلام)، راههای رسیدن به حقیقتها و واقعیّتها را پیش روی انسان قرار داده بود که این راهها عبارت بود از: لزوم ضرورت و کوشش مداوم برای رسیدن به حقیقت، لزوم صبر و استقامت و تحمّل مشکلات برای رسیدن به حقیقت، عبرت از حوادث عبرتآموز و عقوبت قیامت و تقوای الهی، لزوم پرهیز از خیالبافی و داشتن برهان از پروردگار و یا حجّتی آشکار، لزوم پیروی از اولیای خدا و اهل بیت پیامبر و تکیهنکردن بر نادانی خویش و پیروینکردن از هوای نفس، لزوم پرهیز از دنیا و حجابهای پندار این عالم و غفلت از خود و خودفریبی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى انتشار الکترونیک: 1395/9/30
فهرست منابع
1. قرآن کریم.
نهجالبلاغه. 1387. ترجمة علی شیروانی.
آمدی، عبد الواحد. 1377. غررالحکم و دررالکلم. شرح و ترجمة هاشم رسولی محلاّتی. تهران. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ابن ابی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله. 1388. ترجمه و شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید معتزلی. ترجمة غلامرضا لایقی. تهران. کتاب نیستان.
اتکینسون و هیلگارد. 1392. زمینة روانشناسی. ترجمه محسن ارجمند و حسن رفیعی. تهران. انتشارات ارجمند.
امین، محسن. 1373. سیرة معصومان، امام علی (علیهالسلام). دوران خلافت. ترجمة علی حجتی کرمانی. بیجا. ج 2. انتشارات سروش.
بمانعلی منگابادی، دهقان؛ غلامیان، محسن. 1391. «انعطافپذیری احکام شریعت اسلامي از دیدگاه قرآن و احادیث نبوی». لسان صدق. شمارة 2. صص 54-29.
تسخیری، محمدعلی. 1392. «تجدید در اندیشة اسلامي و انعطافپذیری در شرع». پژوهشگاه جامع علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. پرتال جامع علوم انسانی و علوم اسلامی.
ثابتی، فهیمه؛ شهنی ییلاق، منیژه. 1377. «تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش ناسازگاریهای اجتماعی دانشآموزان پسر ناسازگار دبستانی اهواز». مجلة علوم تربیتی و روانشناسی. شمارة 3 و 4. ص 1.
جعفری، یعقوب. 1368. «خوارج در گذرگاه تاریخ 4: علی و خوارج». نشریة فلسفه و کلام. درسهایی از مکتب اسلام. سال 29. شمارة 11. صص 45-38.
حجازی، سارا؛ امیری، شعله؛ محمدیان، احمدیار؛ ملک پور، مختار. 1385. «بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله بر میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به اختلالات خلقی دو قطبی». دوفصلنامة تحقیقات علوم رفتاری. دورة 4. شمارة 1و2. صص 58-52.
حسینی تهرانی، هاشم. 1361. عقاید الانسان. بیجا. نشر هاشم حسینی تهرانی.
خوانساری، جمال. 1359. شرح غررالحکم و غررالکلم. تهران. مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران. چاپ دوم.
سبحانی تبریزی، جعفر. 1355. «فرازهایی حسّاس از زندگانی امیر مؤمنان: امام یگانه مرجع فکری و رهبر قضائی بود». مجلة درسهایی از مکتب اسلام. سال 17. شمارة 11. صص 16-10.
ـــــــــــــــــــــ. 1367. «جنگ جمل: علی در سرزمین خاطرهها ربذه». نشریة درسهایی از مکتب اسلام. سال 28. شمارة 1. صص 26-20.
شاملی، نصرالله. 1391. معناشناسی واژههای اخلاقی نهجالبلاغه. اصفهان. حوزة علمیة قم و دفتر تبلیغات اسلامی. شعبة استان اصفهان.
عالم زاده، محمد. 1391. به کجا و چگونه؟ نیمنگاهی به آرمان کمال و راه رسیدن به آن. قم. انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
علاء الدین علی بن حسام معروف به متقی هندی. 1374. کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال. بیروت. ضبطه و فسر غریبه الشیخ بکری حیانی.
فرهودیان، علی. 1384. «انعطافپذیری سازگاری و نشانههای روانپزشکی». تازههای علوم شناختی. سال هفتم. شمارة 25. صص 75-74.
فولادی، عزّت اله.1383. مشاوره همتایان؛ چشم اندازها، مفاهیم بهداشت روان و مهارت ها. چاپ سوم. تهران. انتشارات طلوع دانش.
گنجی، محمدبن یوسف.1404ق. کفایة الطالب فی مناقب علی بن ابیطالب علیه السلام. محقق محمدهادی امینی .تهران. انتشارات دار احیاء تراث اهل البیت علیهم السلام.
کلینی، محمدبن یعقوب. 1388. فروع کافی. ترجمه گروه مترجمان.قم. انتشارات قدس.
لیثی واسطی، علی بن محمد. 1376. عیون الحکم و المواعظ. محقق حسین حسنی بیرجندی. قم. مؤسسة علمي فرهنگی دارالحدیث سازمان چاپ و نشر.
محفوظی، محمد صمد؛ جان بزرگی، منصور. 1377. بررسی رابطة سلسلهمراتب ارزشها و سلامت روانی. تهران. مؤسسة پژوهشی ابن سینا.
خطبه غدیر. ترجمة حسین حسینی. 1384. چاپ هفتم. نشر زادنگار.
منتظری، حسینعلی. 1362. «درسهایی از نهجالبلاغه(خطبه سی و یکم) سرسختی طلحه و انعطافپذیری زبیر». فلسفه و کلام: پاسدار اسلام. شمارة 21. صص 8-6.
منتظری مقدم، حامد. 1381. «روابط امام علی (عليهالسلام) و معاویه (از خلافت تا جنگ صفین)». معرفت. شمارة 52. صص 55-42.
ناظم، ناصر. 1387. «چند دفعه بخوانید ولی بهراحتی باور نکنید: انسان اسیر توهّمات و ناهشیار، ناهشیاریاش و حقیقتپنداری توهّماتش و تزریق توهّمات به دیگران». ادبیات و زبانها. شمارة 57. صص 63-60.
نراقی، محمد مهدی. 1422ق. جامع السعادات. بیروت. الاعلمی.
نصربن مزاحم منقری. 1386. پیکار صفین، تصحیح و شرح عبدالسلام محمدهارون. ترجمة پرویز اتابکی. بیجا. انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
نوری امام زاده ای، اصغر(1388). هوش عاطفی در محیط کار، اصفهان: نشر نوشته.
نیلی پور، مهدی. 1385. بهشت اخلاق بررسی 313 واژة اخلاقی. بیجا. مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج).
Bar-on,r. 1997. Baron emotional quotient inventory: technical manual. Toronto,multi-health system.
ـــــــــــ. 2006. "The bar-on model of emotional-social intelligence (esi)". Psicothema.18. P 13-25.
Dzurilla, T. J.; Sheedy, C. F. 1995. "The relations between social problem solving ability and subsequent level of academic competence in collgeg students". Cognitive therapy and Research. Vol: 16. No. 5. P 589-599.
Eliot, T. R.; Sherwin, E.; Harkins, S. W. 1995. "Self-appraised problem solving ability, affective states and psychological distress".Journal of Counseling
Psychology. Vol. 42, No. 1. P 105-115.
Payne,j.ww.,Bettman,j.R, and Johnson,E.j.( 1993)The adaptive decision maker.cambridge university press: Cambridge.