دوره 3، شماره 1 - ( 3-1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 124-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abu Talebi M. The Role of Islamic Humanities in the Modern Islamic Civilization in Iranian Supreme Leader’s View. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2017; 3 (1) :97-124
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-57-fa.html
ابوطالبی مهدی. نقش علوم انسانی اسلامی در تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1396; 3 (1) :97-124

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-57-fa.html


استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;، ایران، قم
چکیده:   (1939 مشاهده)
چکیده 
تمدن نوین اسلامی به عنوان واپسین مرحله از مراحل پنج‎گانه در فرایند تحقق اهداف نهضت امام خمینی; مطرح شده است. پرسش اصلی این مقاله آن است که برای رسیدن به این هدف، علوم انسانی اسلامی چه نقش و جایگاهی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش با توجه به تعریف تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری، نسبت و نقش علوم انسانی با بخش‌های مختلف تمدن نوین اسلامی و فرایند تحقق آن تبیین شده است. ازآنجاکه رهبری، تمدن را بستر پیشرفت همه‎جانبه انسان می‌دانند و پایه و بخش اصلی تمدن را تعالی معنوی و سبک زندگی اسلامی، و بخش ابزاری تمدن را رشد مادی انسان یعنی علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی می‌دانند، می‌توان گفت که علوم انسانی در سه محور در تمدن‌سازی نوین اسلامی تأثیرگذار خواهد بود: 1. بخش اصلی و نرم‌افزاری تمدن یعنی سبک زندگی، 2. بخش ابزاری و سخت‌افزاری تمدن یعنی علم، صنعت، اقتصاد و...، 3. پیشرفت همه‎جانبه مادی و معنوی. با توجه به اینکه وصف این تمدن و امتیاز آن از تمدن غربی،‌ اسلامی بودن آن است، طبیعتاً علوم انسانی، الگوی پیشرفت و سبک زندگی باید اسلامی باشند.
متن کامل [PDF 520 kb]   (448 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1396/3/31

فهرست منابع
1. آمارتیا، سن (1377). اخلاق و اقتصاد. ترجمه حسن فشارکی. تهران: نشر شیرازه. حسنی، سیدحمیدرضا، و علی‌پور، مهدی (1389). پارادایم اجتهادی دانش دینی «پاد». قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ساندل، مایکل (1374). لیبرالیسم و منتقدان آن. ترجمه احمد تدین. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. شریفی، احمدحسین (1393). مبانی علوم انسانی اسلامی. تهران: انتشارات آفتاب توسعه. شیا چاران، دوب (1377). نوسازی و توسعه. ترجمه مرتضی غره‌باغیان و مصطفی ضرغامی. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. زمانی، حسن (1388). الزامات و پیش نیازهای تمدن‎سازی دینی، روزنامه خراسان. 24/1/1388. عباسی، ابراهیم (1383). دولت پهلوی و توسعه اقتصادی. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی. غنی‌نژاد، موسی (1372). سراب عدالت اجتماعی از دیدگاه هایک. نامه فرهنگ. 10 و 11‌: 42-49. قره‌باغیان، مرتضی (1370). اقتصاد رشد و توسعه. جلد ‎1. تهران: نشر نی. کاویانی، آرانی، و فولادی‌وندا، حفیظ‎الله (1395). نقش جامعه در تغییر و اصلاح سبک زندگی افراد، معرفت، 231: 27-40. مصباح یزدی، محمدتقی (1368). جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی. موسی پور، نعمت الله (1392). سبک زندگی آموزشگران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاه ایران: از آرمان‎های دینی تا واقعیت‎های سازمانی، مطالعات میان‎رشته‌ای در علوم انسانی، 5 (4). نجفی، حبیب الله، و شرف الدین، سیدحسین (1395). نقد و بررسی مفهوم «سبک زندگی» در اندیشه بوردیو، معرفت. 231: 41-57. ولفگانگ؛ ژاکس (1377). نگاه نو به مفاهیم توسعه، ترجمه فریده فره و وحید بزرگی. تهران: نشر مرکز. هتنه، بژورن (1388)‌. تئوری توسعه و سه جهان. ترجمه احمد موثقی. تهران: قومس. چاپ دوم. هریسون، دیوید (1376). جامعه‎شناسی نوسازی و توسعه. ترجمه علیرضا کلای. با مقدمه عباس توسلی. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. Sobel, Michael E. (1981). Lifestyle and Social Structure: Concepts, Definitions, Analyses. Academic Press. http://Khamenei.ir

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق