استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده: (2233 مشاهده)
چکیده
پرسش اصلی این نوشتار بر گرد این امر سامان یافته که با توجه به منطق و ادبیات قرآن کریم، چه رابطهای میان حق و عدالت سیاسی برقرار است. برای دستیابی به پاسخی درخور، با مراجعه به متون دینی بهویژه قرآن کریم، بر این فرضیه تأکید شده است که با توجه به حقداری انسان و اینکه خداوند، منبع حقوق است و مأموریت پیامبران الهی، یادآوری حق و عدل بوده است، میتوان ساحتهای ارتباطی حق و عدالت سیاسی را بر این امر استوار کرد که احقاق حقوق سیاسی، هستۀ مرکزی عدالت سیاسی است؛ به گونهای که امور عادلانه، حقمدار تعریف شده و داوری عادلانه، حقوق و تکالیف عدالتمحور و پشتیبانی عدالت از حقوق را میتوان در این نسبت رصد و بررسی کرد. ضمن اینکه رابطۀ میان آن دو، رابطهای تکاملی، تکمیلی و تعاملی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى انتشار الکترونیک: 1396/3/31
فهرست منابع
1. قرآن کریم.
نهج البلاغه (1377). ترجمه سیدجعفر شهیدی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ پنجم.
ابنمنظور (1998). لسان العرب. بیروت: دار الجیل.
امامی، سیدحسن (1374). حقوق مدنی. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
بلاغی نجفی، محمدجواد (1420). آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن. تحقیق واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت. قم: بنیاد بعثت.
التمیمی آمدی، محمد (1366). غرر الحکم و درر الکلم. قم: مکتب الإعلام الإسلامی.
جوادیآملی، عبدالله (1379). فلسفه حقوق بشر. قم: نشر اسراء.
حسینیشیرازی، سیدمحمد (1424). تقریب القرآن إلی الأذهان. بیروت: دار العلوم.
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1363). درآمدی بر اقتصاد اسلامی. قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
راولز، جان (1378). نظریه عدالت. ترجمه: محمد کمال سروریان، مرتضی بحرانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
طباطبائی، سیدمحمدحسین (1372). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: منشورات جماعة المدرسین. چاپ سوم.
طباطبائی، سیدمحمدحسین (1416). نهایة الحکمة. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه. سیزدهم.
طبرسی، فضل بن حسن (1406). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار المعرفة.
طوسی، محمد بن حسن (1423). التبیان فی تفسیر القرآن. مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانی. تحقیق احمد قصیر عاملی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه (1415). تفسیر نور الثقلین. تحقیق: سیدهاشم رسولی محلاتی. قم: انتشارات اسماعیلیان. چاپ چهارم.
علوانی، طه جابر (1386). مقصدهای شریعت. ترجمه سیدابوالقاسم حسینی (ژرفا). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فیض کاشانی، ملامحسن (1415ق). تفسیر الصافی. تحقیق حسین اعلمی. تهران: انتشارات الصدر. چاپ دوم.
کاتوزیان، ناصر (1377). فلسفه حقوق. تهران: شرکت سهامی انتشار.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1382). الکافی. قم: انتشارات انصاریان.
مدرسی، سیدمحمدتقی (1419ق). من هدی القرآن. تهران: دار محبی الحسین.
مدنی، جلالالدین (1374). مبانی و کلیات علم حقوق. تهران: نشر همراه. چاپ سوم.
مصباح یزدی، محمدتقی (1372). آموزش عقاید. تهران: نشر سازمان تبلیغات اسلامی. چاپ نهم.
مصباح یزدی، محمدتقی (1382). نظریه حقوقی اسلام. قم: مؤسسه آموزشی امام خمینی;.
مصطفوی، حسن (1375). التحقیق فی کلمات القرآن. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مطهری، مرتضی (1357). نظام حقوق زن در اسلام. تهران: نشر صدرا. چاپ هشتم.
مطهری، مرتضی (1373). انسان کامل. قم: انتشارات صدرا. چاپ یازدهم.
مطهری، مرتضی (1377). سیری در سیره ائمه اطهار:. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1379). مجموعه آثار. تهران: صدرا. چاپ سوم.
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1379). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.