دوره 4، شماره 2 - ( 6-1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 32-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami R. Study of Five Approaches in Facing Islamic Science. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2018; 4 (2) :7-32
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-85-fa.html
غلامی رضا. بررسی رویکردهای پنج‎گانه در مواجهه با علم. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1397; 4 (2) :7-32

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-85-fa.html


عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‎های علوم انسانی اسلامی صدرا
چکیده:   (1910 مشاهده)
چکیده
این مقاله از دو بخش عمده تشکیل شده است: بخش اول، تبیین چهار رویکرد موجود درباره علم در میان مسلمانان و شعب گوناگون هر یک از رویکردهای مزبور به همراه با نقد مختصر هر یک از آنها؛ و بخش دوم، تبیین رویکرد پنجم به مثابه رویکرد مختار در قالب چهار اصل عمده. در بخش پایانی این مقاله با طرح چندین پرسش فلسفه علمی و پاسخ به آنها، پایداری رویکرد پنجم که رویکرد مختار است ارزیابی شده است. مغز رویکرد پنجم این است که اولاً قلمرو دین مقتضی شکل‎گیری علوم انسانیِ اسلامی است، لکن مقتضی شکل‎گیری علوم طبیعی، فنی و پزشکی اسلامی نیست؛ ثانیاًً در علوم انسانی اسلامی، قرار بر جذب دانش و روش‎شناسی های تجربی نیست، بلکه بر اساس منطقه‎بندی جدیدی که در ساحت علم بالمعنی الاعم صورت می‌گیرد، هر یک از منابع و روش‎شناسی های علمی بر حسب قابلیت و کارکردی که دارد به‌تنهایی و یا شراکتی در یک یا چند منطقه مشخص از مناطق مزبور قرار می‌گیرد. مهم‎ترین ثمره این طبقه‎بندی، ارتقای کارآمدی علوم انسانیِ اسلامی در شناخت و حل مسائل اساسی بشر و نزدیک کردن معرفت انسان به‎ یقین است؛ ثالثاًً علوم طبیعی، فنی و پزشکی، اسلامی و غیراسلامی ندارند، لیکن در صورت عدم تعارض با زیرساخت‌های فکری اسلام، مورد تأیید اسلام‌اند و عملاً نیز مشروعیت می‌یابند؛ رابعاً بشر در زندگی دنیوی دارای نیازها و پاسخ‎های مشترک است و اسلام دستاوردهای بشری در حوزه علم و فناوری را مگر در مواردی که با هدف پلید به دست آمده باشد، قبول دارد؛ خامساً اراده انسان در شکل‎گیری علم گرچه انکارناپذیر است، اما تفاوت اراده به نسبی کردن خوبی و بدی در حوزه علم نمی‎انجامد؛ سادساً اسلام جبر تاریخی را قبول ندارد و انسان‎ها را در تغییر شرایط محیطی مسئول می‎انگارد؛ لذا در اسلام چیزی به نام توقف و سکون در برابر شرایط به نام حوالت تاریخی و غیره وجود ندارد و قائلان به این دیدگاه، خواسته یا نخواسته به سکولاریسم تن داده‌اند.
متن کامل [PDF 667 kb]   (1706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1397/6/31

فهرست منابع
1. قرآن مجید. باربور، ایان (1362). علم و دین. ترجمه بهاء‎الدین خرمشاهی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. بازرگان، مهدی (1338). عشق و پرستش. تهران: کانون نشر پژوهش‎های اسلامی. ــــــــــــــــــــ (1379). مجموعه آثار. جلد ‎1. تهران: انتشارات قلم. ــــــــــــــــــــ (1353). باد و باران در قرآن. تهران: شرکت سهامی انتشار. باقری، باقر (1382). هویت علم دینی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. جوادی آملی، عبدالله (1386). منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. قم: مرکز نشر اسراء. چالمرز، آلن اف. (1393). چیستی علم (درآمدی بر مکاتب علم‎شناسی فلسفی). ترجمه سعید زیباکلام. تهران: سازمان سمت. زاهدی، محمدصادق و ثمره هاشمی، سیداحمد (1392). رابطه علم و دین در آرای مرتضی مطهری و مهدی بازرگان، پژوهش‎های علم و دین، 4 (2): 59-76. زرشناس، شهریار (1374). درباره ایدئولوژی‎زدایی، نشریه صبح. 28-32. سروش، عبدالکریم (1373). قبض و بسط تئوریک شریعت، نظریه تکامل معرفت دینی. تهران: انتشارات صراط. شریفی، احمدحسین (1393). مبانی علوم انسانی اسلامی. تهران: انتشارات آفتاب توسعه. عسگری، حسین (1389). روستای ایستا (پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان). تهران: نشر شهید سعید محبی. غلامی، رضا (1391). اسلام و جهانی شدن. تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر. فردید، سیداحمد (1387). دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان. به کوشش محمد مددپور. تهران: مؤسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر. قائمی‎نیک، محمدرضا (1388). نظریه‌ها و آرا در باب نسبت علم و دین (مقدمه‌ای بر پژوهش درباره امکان علم دینی)، مجله راهبرد فرهنگ. 6: 95-124. مطهری. مرتضی (1377الف). مجموعه آثار. جلد ‎6 (اصول فلسفه و روش رئالیسم). قم: انتشارات صدرا. مطهری. مرتضی (1377ب). مجموعه آثار. جلد ‎13 (توحید و تکامل). قم: انتشارات صدرا. معینی علمداری، جهانگیر (1392). روش‎شناسی نظریه‌های جدید در سیاست (اثبات‎گرایی و فرااثبات‎گرایی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. مقدم حیدری، غلامحسین (1393). علم و عقلانیت نزد پل فایرابند. تهران: نشر نی. مقدم حیدری، غلامحسین (1385). قیاس‎ناپذیری پارادایم‌های علمی. تهران: نشر نی. موحد ابطحی، سیدمحمدتقی (1389). اراده‎گرایی،به مثابه مبنایی برای علم دینی در نظریه فرهنگستان علوم اسلامی، معرفت کلامی، 1(4): 179-208. نصر، سیدحسین (1382). نیاز به علم مقدس. ترجمه حسن میانداری. قم: انتشارات طه. نیوتن اسمیت، و پوپر، ویلیام (1394). علم و عقلانیت. ترجمه سیدیاسر جبرائیلی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق