دوره 8، شماره 1 - ( 3-1401 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 66-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi M. The Effect of Principles of Sadra's Philosophy on the Method of Explanation of Knowledge in the Human Sciences with Emphasis on the Sense-Data Problems. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2022; 8 (1) :47-66
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-404-fa.html
ابراهیمی محسن. تأثیر اصول فلسفۀ صدرایی بر روش تبیین معرفت در علوم انسانی با تأکید بر مسئلۀ داده‌های حسی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1401; 8 (1) :47-66

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-404-fa.html


چکیده:   (863 مشاهده)
تبیین ماهیت معرفت، شرایط و اجزای آن یکی از اصلی‌ترین موضوعات در حوزۀ علوم انسانی است که به شکلی عمده در رشته «معرفت‌شناسی» صورت می‌پذیرد. هرچند شیوۀ تبیین معرفت در فضای علوم انسانی معاصر، همراه با ادعای استقلال آن از مبانی متافیزیک مطرح شده و همین امر، موجب غفلت از حقیقت معرفت در این علوم شده است، دقت بر مسئلۀ داده‌های حسی- به‌عنوان یکی از مسلم‌ترین مصادیق معرفت- مشخص می‌کند گریزی از دخالت دادن مبانی متافیزیکی در تبیین معرفت وجود ندارد و این مبانی می‌توانند برگرفته از فلسفۀ صدرایی باشند. بررسی و تأمل اصول ذکرشده در فلسفۀ صدرایی مانند اصالت وجود یا اصل علیت مشخص می‌کند در حوزۀ علوم انسانی، به معرفت‌شناسی‌ای نیاز است که «وجود» را موضوعی برای خود قرار دهد و سطح عمیق‌تر معرفت را براساس آن تبیین کند. امکان تبیین معرفت بر مبنای «وجود» در فلسفۀ صدرایی از آن لحاظ امکان‌پذیر است که اصالت وجود دارای ظرفیت معرفتشناسی نیز است و بهخوبی می‌توان از آن در تبیین معرفت استفاده و این ادعای بنیادین را مطرح کرد که «وجود» از آن لحاظ که حکایتگر و کاشف است؛ اصلی برای تبیین معرفت به شمار می‌آید و این اصل در تبیین مسئلۀ داده‌های حسی بهخوبی مشهود است. بر این اساس، پدیدارهای حسی نوعی از وجود رابط هستند که جنبۀ حکایت‌گری و کاشفیت آن‌ها از واقعیت براساس اصل علیت به معنای دقیق صدرایی اثبات‌شدنی است.
متن کامل [PDF 311 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1401/3/1

فهرست منابع
1. مایکل پاول. 1387. بازگشت به مبناگرایی سنتی: با آثاری از ریچارد فیومرتون، لورنس بونجور، جان پالوک و الوین پلنتینگا. ترجمۀ رضا صادقی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. لاکوست، ژان. 1375. فلسفه در قرن بیستم. ترجمۀ رضا داوری اردکانی. تهران: سمت. صدرالمتألهین شیرازی، محمد. 1981. الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیه. چاپ سوم. بیروت: داراحیاء التراث العربی. ____________________. 1371. التصور و التصدیق. قم: بیدار. سلیمانی امیری، عسگری. 1384. «حضوریبودن علم ما به محسوسات». معرفت فلسفی. شمارۀ 3. صص 34-12. طباطبائی، سید محمدحسین. 1386. نهایة الحکمه. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). _______________. 1387. اصول فلسفۀ رئالیسم. چاپ دوم. قم: بوستان کتاب قم. لاکس، مایکل ج. 1394. درآمدی به متافیزیک معاصر. ترجمۀ یاسر پوراسماعیل و صالح افروغ. تهران: حکمت. فروند، ژولین. 1372. نظریه‌های مربوط به علوم انسانی. ترجمۀ علی محمد کاردان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. مصباح یزدی، محمدتقی. 1391. پیشنیازهای مدیریت اسلامی. قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). فیومرتون، ریچارد، 1390. معرفت‌شناسی. ترجمۀ جلال پیکانی. تهران: حکمت. Bonjour, L. 2010. Epistemology Classic Problems and Contemporary Responses Second Edition. The Rowman & Littlefield Publishing Group: New York Brewer, B. 1999. Perception and Reason. Oxford: Oxford University Press Davidson, D. 2000. A Coherence Theory of Truth and Knowledge. In Knowledge: Readings in Contemporary Epistemology. ed. Sven Berneckcr and Fred Dretske, pp. 413-28. Oxford: Oxford University Press Fales, E. 1996. A Defense of the Given. Lanham: Rowman & Littlefield _______. 1990. Causation and Universals. Routledge: London and NewYork. Goldman, A. 2010. The Given. A Companion to Epistemology, Jonathan Dancy, Ernest Sosa, and Matthias Steup. Blackwell Publishing Ltd except for editorial material and organization Robinson, Howard. 1994. Perception. Routledge: London and New York. McDowell, J. 1994. Mind and World. Cambridge, MA: Harvard University Press. Hitchcock, C. R. 2005. “Causation: Philosophyof Science”. Encyclopedia of Philosophy Second Edition, Borchtert, Donald.M (ed).vol 2, pp 414-420, Thomson Gale, New York. Porter, S. L. 2006. Restoring the Foundations of Epistemic Justification. Toronto: Rowman & Littlefield Rowman & Littlefield Publishers Inc. Rorty, R. 1980. Philosophy and the Mirror of Nature. Oxford: Basil Blackwell Ltd. ________. 1999. Philosophy and Social Hope. Penguin books. Quine, W. 1969. Epistemology Naturalized. Ontological Relativity and Other Essays. New York: Columbia University Press, pp 69-90 Heil, J. 2013. Philosophy of Mind a Contemporary Introduction Third Edition. New York: Routledge. Goldman, A. I. 1978. “What is Justified Belief? Justification and knowledge” he Ohio State University, pp. 1-25 Kim Kihyeon (1993), Internalism and Externalism in Epistemology, American Lemos, N. 2010. The Common Sense Tradition, A Companion to Epistemology, Jonathan Dancy, Ernest Sosa, and Matthias Steup, Blackwell Publishing Ltd except for editorial material and organization Heck, R. 2000. “Nonconceptual content and the space of reasons”. Philosophical Review, 109, pp. 523-458. Moser, P. 1985. Empirical justification, D. Reidel Publishing Company, Kluwer Boston Inc. Sellars, W. 1997. Empiricism and the Philosophy of Mind. Cambridge: Mass Harvard University Press. Quinton, A. 1973. The Nature of Things. London: Routledge & Kegan Paul.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق