Musazadeh Z, Haghkhah M, Soltanzadeh Pesian M. Comparison of effective administrative factors on organizational silence from perspective of management science and Islamic viewpoint. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2016; 2 (3) :143-170
URL:
http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-45-fa.html
موسیزاده زهره، حقخواه منیر، سلطانزاده پسیان مریم. مقایسه عوامل مدیریتی مؤثر بر سکوت سازمانی
از منظر علم مدیریت و دیدگاه اسلام. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1395; 2 (3) :143-170
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-45-fa.html
استادیار دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران. تهران. ایران.
چکیده: (2916 مشاهده)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی عوامل مدیریتی مؤثر بر سکوت سازمانی از منظر علم مدیریت و دیدگاه اسلام با روش تحلیل متن انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (علیهمالسلام) و متخصصان علوم دینی و علوم تربیتی بود. نمونه آماری به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و آن دسته از آیات و روایاتی بهکار گرفته شد که با موضوع ارتباط داشتند و بخش متخصصان شامل 11 نفر از متخصصان علوم دینی و علوم تربیتی بود. از پرسشنامه محققساخته به منظور دریافت تأیید تناسب مقولههای استخراجشده با اهداف پژوهش استفاده شد. براساس یافتههای این پژوهش، تفاوت مفهوم سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام و علم مدیریت عبارت است از امتناع کارمندان از بیان نظرات و عقاید و دغدغههای خود در موضع حق و با رعایت حدود الهی، درباره مسائل و مشکلات سازمان در سطوح مختلف مدیریت و سایر افرادی که قادر به مرتفعکردن این مسائل در سازمان هستند. عوامل مدیریتی مؤثر بر سکوت سازمانی براساس آموزههای اسلامی در سه مفهوم کلی روابط ناکارآمد؛ موانع روابط حسنه؛ فقدان بینش، دانش و مهارتهای تخصصی مفهومبندی شد که هریک از این مفاهیم مشتمل بر مقولات و زیرمقولات متعددی است. بهدلیل آنکه برخی از عوامل سکوت سازمانی در علم مدیریت با عوامل استخراجشده از آموزههای اسلامی برخاسته از ابعاد فطری یا خُلقی انسان و مربوط به تکوین انسان است، وجوه تشابهی بین عوامل مدیریتی مؤثر بر سکوت سازمانی در علم مدیریت و دیدگاه اسلام مشاهده شد. ازجمله عوامل مشابه، میتوان به مقولههای ترس مدیران از بازخورد منفی و گرایش به ردکردن یا پاسخ منفی دادن به نظرات مخالف، بیتوجهی مدیران به درخواستهای غیررسمی کارکنان، باورهای تلویحی مدیران، رفتارهای ازبینبرنده اعتماد، ضعف در سلامت مدیریت ارشد و رفتار تبعیضآمیز اشاره کرد. همچنین، بهدلیل وجود تفاوت ازنظر جهانبینی، غایتمندی، فلسفه، انسانشناسی و اهداف در مبانی علم مدیریت و آموزههای اسلامی، تفاوتهایی در برخی از عوامل بهدست آمد که از مهمترین آنها میتوان به حقمداری در اسلام و تکثرگرایی در علم مدیریت اشاره کرد. هریک از مفاهیم، مقولات و زیرمقولات استخراجشده در این پژوهش کاربرد گستردهای در حوزه رفتار سازمانی دارند که با بهرهگیری از آنها میتوان روابط میان کارکنان سازمان با یکدیگر را بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى انتشار الکترونیک: 1395/9/30
فهرست منابع
1. قرآن کریم.
ابوالمعالی، خ. (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
اربلی، ع. 1382. کشف الغمة فی معرفة الأئمة. ترجمة زوارهای، علی بن حسین. تهران. دار الکتب اسلامیه.
براتی، ا. 1390. «تبیین نقش فرهنگ سازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی». پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
خنیفر، ح؛ نوری، ح. 1389. «سکوت سازمانی (در تکاپوی ارائة مدل بومی برای سازمانهای ایرانی)». اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی.
خوانساری، م. 1366. شرح غررالحکم و دررالکلم. تهران. انتشارات دانشگاه تهران.
دانایی فرد، ح؛ پناهی، ب. 1389. «تحلیل نگرشهای شغلی کارکنان سازمانهای دولتی تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی». پژوهشنامة مدیریت تحول. شمارة 3. صص 19-1.
زارعی متین، ح و همکاران. 1390. «سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها». فصلنامة علوم مدیریت ایران. شمارة 21. صص 104-77.
شاهزاده احمدی، ر. 1391. «سکوت سازمانی». نشریة بینش. شمارة 1. صص 13-1.
شجاعی، س. 1391. «بررسی سکوت سازمانی و راههای برونرفت». نشریة تدبیر. شمارة 244. صص 58-51.
طباطبایی، م. 1374. تفسیر المیزان. ترجمة سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم. دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
فیضالاسلام، ع. 1379. ترجمه و شرح نهجالبلاغه. تهران. فقیه.
گیلانی، ع. 1377. مصباح الشریعه. تهران. نشر پیام حق.
مجلسی، م. 1381. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار. تهران. نشر دارالکتب اسلامیه.
محمدی ری شهری، م. 1375. میزان الحکمه. قم. مؤسسة علمی و فرهنگی دارالحدیث.
مشبکی، ا. (1385). مدیریت رفتار سازمانی(تحلیل کاربردی، ارزشی از رفتار انسانی). تهران: انتشارات ترمه.
Greenberg, J. and Edwards, M. S. (2009). "Voice and Silence in Organizations". Emerald Group Publishing, - Business & Economics - 298 pages.
Morrison, E. w. and Milliken, F. J. 2000. "Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world". The Academy of Management Review. 25, 4. P 706-725.
Morrison, E. W. 2011. "Employee voice behavior: Integration and directions for future research". The Academy of Management Annals. 5, 1. P 373-412.
Moasa, H. 2011. "VOICE AND SILENCE IN ORGANIZATIONS". Bulletin of the Transilvania University of Brasov Series VII: Social Sciences • Law. 4, 2. P 33-40.
Xu Huang, Evert Van de Vliert and Gerben Van der Veg, 2005. "Breaking the Silence Culture: Stimulation of Participation and Employee Opinion Withholding Cross-nationally".Management and Organization Review 1, 3. 459–482.
Vakola, M. Bouradas, D. 2005. "Antecedents and consequences of organisational silence: an empirical investigation". Employee Relations. 27, 5. P 441-458.